Жанр маршу крізь призму національної специфіки

Автор(и)

  • Альона Кушнірук

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134101

Ключові слова:

жанр, марш, національна специфіка, жанровий інваріант, український марш

Анотація

Порушено проблему фіксації та прояву національних музичних ознак у жанрі маршу.

Провідним аспектом дослідження є функціонування маршу всередині свого національно-ментального середовища. Серед питань, які розглядаються: генезис та інваріантна модель маршу, особливості його етнічної модуляції, варіанти прояву національного у марші на рівні мелодики, метроритму, тембрових та темпових характеристик. Визначено позамузичні чинники, які здатні впливати на специфіку національ­них різновидів військового маршу та його музичне наповнення, як-от розташування військового орке­стру та тип стройового кроку певної армії.

Для підтвердження міркувань на означену тему запропоновано загальний аналіз українського маршу. Здійснено узагальнення історії жанру в Україні за такими критеріями: кількісним, сюжетно-образним, інтонаційним, інструментальним. Яскравий прикладом принципової можливості адаптації національних музичних ознак у маршах слугує творчість М. Лисенка. Здійснено детальний аналіз «Жалібного мар­шу» для фортепіано, який підтверджує думку про характерний зв’язок українських професійних маршів з фольклорною музичною традицією та репрезентує проникнення в марш рис інших, зокрема пісенних жанрів.

Біографія автора

Альона Кушнірук

студентка Національної музичної академії України імені П. І.  Чайковського

Посилання

Agafonov N., Petrov F. Istoriia marsha leb-gvardii Preobrajenskogo polka [Agafonov N., Petrov F. The story of the march of the Preobrazhensky Lifeguard Regimen]. URL: http://tan­ki-media.ru/bp_07_musica/texts_info/marches_preobragenskogo_his.html (last accessed: 12. 11. 2016).

Andreev A. K istorii evropesko muzykalno intonacionnosti [Andreev A. To the history of European musical intonation]. Moskva, 2011. 284 s.

Antonov V. Dva marsha [Antonov V. Two marches]. URL: http://vilavi.ru/pes/aviamarsh/avi1.shtml (last accessed: 25.09.2016).

Apostolov P. O voenno-marshevo muzyke [Apostolov P. On the war march music] // Sovetskaia muzyka [Soviet music]. 1948. No. 4. S. 30–35.

Baranivska L. Hetmansko-starshynske seredovyshche i kulturno-muzychne zhyttia v Ukraini druhoi polovyny XVII–XVIII st.: atoref. dys. kand. ... mystetstvoznav. [Baranivska L. General officer stuff of Hetmanate and cultural and musical life of Ukraine of the second half of the 17th through 18th century: Extended abstract of the candidate’s thesis]. Kyiv, 2001. 24 s.

Goriuhina N. Nacionalny stil: poniatie i opyt analiza [Goriuhina N. National style: term and attempt of analysis] // Problemy muzykalno kultury [Problems of musical culture]. Kiyv, 1989. Vyp. 2. S. 52–65.

Devis N. Istoriia Evropy [Davies N. Europe: A history]. Moskva, 2005. 943 s.

Istoriia ukrainskoi muzyky: v 6 t. [History of Ukrainian music: In 6 volumes.] Kyiv: Nauk. dumka, 1989. T. 1. 448 s.

Kac B., Ronen O. Marsh [Kats B., Ronen O. March] // Zvezda [The star]. 2003. No. 3. URL: http://magazines.russ.ru/zvezda/2003/3/marsh.html (last accessed 17.09.2017).

Lysenko M. Pan Kotskyi. Klavir [Lysenko M. Pan Kotskyi. Clavier]. Kyiv: Mystetstvo, 1945. S. 9.

Nikolskaia O. Janr marsha i ego voploscenie v simfonichesko muzyke konca XIX — per­voy poloviny XX vekov (G. Maler, D. Shostakovich, Ch. Avz): dis. ... kand. iskusstvovedeniia: 17.00.02 [Nikolskaia O. The genre of march and its realization in symphonic music of the late 19th through the first half of the 20th century]. Moskva, 2010. 184 s.

Oruell Dj. Angiia, tvoia Angliia [Orwell G. England, your England] (perevod: Golyshev V. P.). URL: http://www.orwell.ru/library/essays/lion/russian/r_eye (last accessed: 26.01.2017).

Osobennosti nacionalnogo haraktera, ili Zachem nemcy moiut ulicy s mylom [Features of the national character, or What for Germans wash the streets with soap]. URL: http://www.vokrugsveta.ru/vs/article/587/ (last accessed: 03.05.2017).

Riabceva L. «M. Lisenko Jalіbni marsh Lesі Ukraynki», vidannia «Dnіpro­soiuzu» — іz kolek­cіy MKDU [Riabceva L. «Lysenko’s Mournful march to Lesya Ukrainka, published by “Dnіpro­ soiuz”»]. URL: http://vuam.org.ua/uk/704:«M._Lisenko_Jalіbni_marsh_Lesі_Ukraynki»,_vidannia_«Dnіprosoiuzu»_–_іz_kolekcіy_MKDU (last accessed: 12.04.2017).

Sohor A. Voprosy sociologii i estetiki muzyki: v 3 t. [Sohor A. Issues of sociology and aesthet­ics of music: In 3 volumes]. Leningrad, 1981. T. 2. S. 231–294.

Tutunov V. Istoriia voenno muzyki Rossii [Tutunov V. History of war music in Russia]. Moskva, 2005. 496 s.

Tyshko S. Nacionalny stil russko opery: aspekty sistematizacii [Tyshko S. National style of the Russian opera: aspects of systematization] // Istoricheskie i teoreticheskie problemy muzykalnogo stilia [Historical and theoretical problems of musical style]. Kiev, 1993. S. 3–22.

Hahanian H. Marsh [Hahanian H. March] // Muzykalnaia enciklopediia: v 6 t. [Musical en­cyclopaedia: In 6 volumes]. Moskva, 1976. T. 3. S. 463–467.

Chekan Yu. Intonatsiinyi obraz svitu [Chekan Yu. Intonational image of the world]. Kyiv: Lohos, 2009. 226 s.

Shahnazarova N. O nacionalnom v muzyke [Shahnazarova N. On the national in music]. Moskva, 1968. 92 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2017-12-12

Як цитувати

Кушнірук, А. (2017). Жанр маршу крізь призму національної специфіки. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (13), 168–180. https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134101

Номер

Розділ

СУЧАСНИЙ ПРАКТИКУМ МИСТЕЦТВ