DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017.134579

Без Данченка

Олександр Клековкін

Анотація


У пропонованій розвідці — джерелами якої слугували як безпосередні спостереження автора, так і свідчення сучасників — здійснено спробу виявити творчі принципи й особливості режисерського почерку Сергія Володимировича Данченка (1937–2001) — українського театрального режисера, педа­гога, академіка Національної академії мистецтв України, народного артиста УРСР, народного артиста СРСР (1988), професора, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка (1978), лауреа­та Державної премії СРСР (1980), художнього керівника Національного академічного драматичного те­атру імені Івана Франка. Серед цих ознак автор виокремлює: залежність Данченка від свого покоління — по­коління шістдесятників, його ілюзій, забобонів та ідеалів; орієнтація на європейську драматургію та євро­пейську модель театру в цілому; внутрішню незалежність і опору на творчу інтуїцію; з формальної точки зору, тяжіння до знищення «четвертої стіни» («Маклена Граса», «Патетична соната», «Тев’є», «Біла ворона», де лірична стихія інколи майже впритул підводила його до публіцистики); особливості побудови конфлікту (замість загострення й оголення аж до фізичного, виструнченого, прямолінійного, спрощеного, схематичного конфлікту, як було притаманно часові, він тримав його у підтексті, на другому плані); пору­шення традиційних структур і причиново-наслідкового зв’язку у викладі історії; лірична або ж ліро-епічна природа жанру; свідома багатозначність, котра розгортається екстенсивно у процесі викладу сценічної іс­торії; активний пошук діалогу зі сценографом та іншими співавторами вистави; манера організації репе­тицій передбачає терплячий пошук та імпровізацію; орієнтація на співробітництво, а не диктат; ідея ціліс­ності національної культури (всі сегменти національної культури — рівноправні) та ін.

Ключові слова


творчі принципи Сергія Данченко; творчі принципи Данила Лідера; покоління шіс­т­де­сят­ ни­ків; репетиційний метод

Повний текст:

PDF

Посилання


Babe A. Oni prevrascaiutsia v zvezdy: Priznanie v liubvi [Babe A. They turn into the stars: A declaration of love] // Kievskie vedomosti [Kievan news]. 1993. No. 24. S. 7.

Aleksandrovych A. Proponuiu vilni mandry: notatky «postromantyka» pro «postmodernizm» chy hra z viialom u videoklip [Aleksandrovych A. I offer free travel: Notes of a «post-romanticist» on «postmodernism», or A play with a fan in a videoclip] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1994. No. 3. S. 12−15.

Aleksandrovich-Dochevski A. Chelovek, sohranivshi svoiu pesniu [Aleksandrovich-Dochev­ski A. The man who preserved his own song] // Antikvar [Antiquarian]. 2017. No. 102: Lіder stolіttia. S. 40–43.

Antkiv B. Krasa virnosti («Praporonostsi») [Antkiv B. Beauty of faithfulness («Guide-on-Bearers»)] // Prostsenium [Proscenium]. 2001. No. 1. S. 45–46.

Basilashvili O. Chudo rejissury [Basilashvili O. The miracle of theatre directing] // Georgi Tovstonogov. Sobiratelny portret: Vospominaniia. Publikacii. Pisma [Georgiy Tovstonogov. Composite portrait: Memoirs. Publications. Correspondence]. Sankt-Peterburg, 2006. S. 14–27.

Bohdan Stupka: «Koly prosto — tse vzhe ne mystetstvo...» [Bohdan Stupka: «When simple is not art anymore...»] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1993. No. 3. S. 15−18.

Bohdashevskyi Yu. Danchenko [Bohdashevskyi Yu. Danchenko] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1987. No. 1. S. 25–27.

Bohdashevskyi Yu. Yomu bolilo: Spohady, shcho zavzhdy zi mnoiu [Bohdashevskyi Yu. He cared: Recollections that are always with me] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 2003. No. 1–2. S. 2–4.

Bohdashevskyi Yu. Stryhun [Bohdashevskyi Yu. Stryhun] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian the­ atre]. 1995. No. 2. S. 22–25.

Bohdashevskyi Yu. U poshukakh odnodumtsiv [Bohdashevskyi Yu. Searching for associates] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1970. No. 1. S. 18–20.

Veselka S. Teatr nezghasaiuchykh svitankiv [Veselka S. Theatre of everlasting sunrises] // Prostsenium [Proscenium]. 2004. No. 3 (10). S. 44–48.

Vysheslavskaia I. Teatr Hudojnika: Moi vstrechi s Danilo Liderom [Vysheslavskaia I. The the­ atre of an artist: My meetings with Danylo Lider] // Antikvar [Antiquarian]. 2017. No. 102: Lіder stolіttia. S. 52–53.

Gaevski V. Golos Chehova [Gaevski V. Chekhov’s voice] // Teatr [Theatre]. 1980. No. 10. S. 41–50.

Daniil Lider: Chelovek i ego prostranstvo [Danylo Lider: A man and his space] // Iz voskresnyh besed s Daniilom Daniilovichem Liderom, zapisannyh v ego belo mastersko v 1994–1999 godah Aleksandrom Klekovkinym [From the Sunday talks with Danylo Lider, written down in his white workshop in 1994–1999 by Oleksandr Klekovkin]. Kiev, 2012. 88 s.

Danchenko S. 35 y Avinion: notatky z teatralnoho festyvaliu [Danchenko S. 35 and Avignon: Notes from the theatre festival] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1981. No. 6. S. 25–28.

Danchenko S. Besidy pro teatr [Danchenko S. Discussions on theatre] / lit. zapys, obrob., up­ oriad. O. Kovalenko. Kyiv, 1999. 208 s.

Danchenko S. Dovholittia chy starist? [Danchenko S. Longevity or senility?] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1977. No. 2. S. 7–9.

Danchenko S. Natsionalnyi teatr — dukhovnist, khudozhnist, moralnist [Danchenko S. National theatre: spirituality, artistry, morality] // «...I sto lytsariv dovkola stolu!»: Tvorchist S. V. Danchenka kyivskoho periodu (1978–2001) za materialamy teatralnoi presy [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press] / Nats. akadem. dram. teatr im. I. Franka. Kyiv, 2007. S. 8–12.

Danchenko S. Pro kokhannia: Iz neopublikovanykh interviu [Danchenko S. On love: From the unpublished interviews] // Prostsenium [Proscenium]. 2004. No. 3 (10). S. 40–43.

Danchenko S. Teatralna Ameryka [Danchenko S. Theatrical America] // Ukrainskyi te­atr [Ukrainian theatre]. 1988. No. 4. S. 5−7.

Danchenko S. U kontakti z teatrom [Danchenko S. In a contact with theatre] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1974. No. 1. S. 8–9.

Danchenko S. U protsesi velykoi perebudovy [Danchenko S. In the process of great transfor­mation] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1987. No. 5. S. 3–5.

Danchenko S: «Dlia mystetstva ubyvcho, koly vono zaminiuietsia bazhanniam pryvernuty do sebe uvahu, zdobuty dyvidendy» [Danchenko S., «It is killing the art, when it is substituted with attention-seeking, profit-based drive»] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 2005. No. 3. S. 2–4.

Drak A. Astrov, Voinytski, Serebriakovy ta inshi [Drak A. Astrov, Voinytsky, Serebriakovs and others] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1980. No. 5. S. 12–13.

Drak A. Padinnia mista Hiullena [Drak A. Fall of the town of Gullen] // Ukrainskyi te­atr [Ukrainian theatre]. 1984. No. 2. S. 16–18.

Drak A. Chy ne pro nas teperishnikh use tse?!: Pohliad na postanovku cherez chvert vi­ku [Drak A. Is it all not about our contemporary ourselves?: A view on staging quarter of the cen­tury later] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1992. No. 6. S. 22−23.

Yermakova N. Zanuriuvatysia v hushchu zhyttia [Yermakova N. Going deep in the thick of things] // «...I sto lytsariv dovkola stolu!»: Tvorchist S. V. Danchenka kyivskoho periodu (1978–2001) za materialamy teatralnoi presy [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press] / Nats. akadem. dram. teatr im. I. Franka. Kyiv, 2007. S. 106–114.

Yermakova N. «Tevie-Tevel» [Yermakova N. «Tevye-Tevel»] // Ukrainskyi teatr XX stolit­tia: Antolohiia vystav [Ukrainian theatre of the 20th century: An anthology of plays] / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv, 2012. S. 484–493.

Zhezhera V. Sproba pohovoryty pro nedohovorene [Zhezhera V. An attempt to talk about the ommited] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1996. No. 3. S. 16.

Zabozlaieva T. «Ne mozhu movchaty» [Zabozlaieva T. «I cannot stay quiet»] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1990. No. 6. S. 4–6.

Zabozlaeva T. Serge Danchenko [Zabozlaeva T. Serge Danchenko] // Portrety rejisse­rov: Diki, Kojich, Danchenko, Shapiro, Oporkov [Theatre director portraits: Dikiy, Kozhych, Danchenko, Shapiro, Oporkov]. Leningrad, 1986. Vyp. 4. S. 72–98.

Zakharevych M. Nehatyvni materialy pro Hnata Yuru sponukaly mene znaity istynu [Zakharevych M. Negative writings about Hnat Yura urged me to find out the truth] // Uriadovyi kurier [Governmental Courier]. 2017. 11 liut. S. 10.

Klekovkin O. Andrii Aleksandrovych: Ulamky slovnyka [Klekovkin O. Andrii Aleksandro­vych: Fractions of the dictionary] // Prostsenium [Proscenium]. 2002. No. 3(4). S. 63–73.

Klekovkin O. Danylo Lider: Liudyna ta yii prostir [Klekovkin O. Danylo Lider: A man and his space] // Klekovkin O. Διάλογος: Vybrani mistsia z lystiv, rozmov i zapysnykiv [Danylo Lider: Διάλογος: Selected pieces from correspondence, conversations and notebooks]. Kyiv, 2016. S. 154–194.

Klekovkin O. Pereviznyk [Klekovkin O. A transporter] // Obrazotvorche mystetstvo [Fine art]. 2011. No. 3–4. S. 44–47.

Kozak B. Zankivchanska aktorska shkola. Studiia Serhiia Danchenka (1974–1978) [Kozak B. Acting school of the National Academic Ukrainian Drama Theatre] // Prostsenium [Proscenium]. 2014. No. 1–3 (38–40). S. 62–67.

Kozak B. Shtrykhy do tvorchoho portreta Serhiia Danchenka [Kozak B. Strikes to the creative portrait of Serhiy Danchenko] // Prostsenium [Proscenium]. 2007. No. 1 (17). S. 14–20.

Militsa V. Vidpovidalnist [Militsa V. Responsibility] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1984. No. 1. S. 6–9.

Sakva O. Nepopravnist [Sakva O. Irreversibility] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1998. No. 2. C. 2–6.

Sakva O. Sproba porivnialnoho analizu [Sakva O. An attempt of comparative research] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1983. No. 1. S. 6–9.

Sakva A. Neizvestny Serge Danchenko [Sakva O. Unknown Serhiy Danchenko] // «...І sto licarіv dovkola stolu!»: Tvorchіst S. V. Danchenka kiyvskogo perіodu (1978–2001) za ma­terіalami teatralnoy presi [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press] / Nac. akadem. dram. teatr іm. І. Franka. Kiyv, 2007. S. 18–37.

Stryhun F. Nashi didy [Stryhun F. Our predecesors] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1993. No. 3. S. 2–4.

Stupka B. Zustrichi «V dorozi»: Nezakinchenyi monoloh pro Serhiia Danchenka [Stupka B. Meetings «On the road»; An unfinished monologue about Serhiy Danchenko] // «...I stolytsariv dovkola stolu!»: Tvorchist S. V. Danchenka kyivskoho periodu (1978–2001) za materi­alamy teatralnoi presy [«...And one hundred knights around the table!»: S. Danchenko’s work of the Kyiv period (1978–2001) in the theatre press]/ Nats. akadem. dram. teatr im. I. Franka. Kyiv, 2007. S. 13–17.

Terentieva O. Nevypravnyi romantyk Andrii Aleksandrovych-Dochevskyi [Terentieva O. Incorrigible romantic Andrii Aleksandrovych-Dochevskyi] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian the­ atre]. 2008. No. 3. S. 8–11.

Khursina O. Teoriia teatru: sohodennia i maibutnie [Khursina O. Theatre theory: these days and the future] // Ukrainskyi teatr [Ukrainian theatre]. 1988. No. 1. S. 14–17.

Sheremet H. «Politykanstvo zavzhdy porodzhuie popsu»: Bohdan Stupka pro chas i te­atr [Sheremet H. «Politicking always produces pop-theatre»] // Den [Day]. 2004. 9 cherv.


Пристатейна бібліографія ДСТУ


1.  Бабе А. Они превращаются в звезды: Признание в любви // Киевские ведомости. 1993. No 24. С. 7.

Александрович А. Пропоную вільні мандри: нотатки «постромантика» про «постмодер­нізм» чи гра з віялом у відеокліп // Український театр. 1994. No 3. С. 12−15.

Александрович-Дочевский А. Человек, сохранивший свою песню // Антиквар. 2017. No 102: Лідер століття. С. 40–43.

Антків Б. Краса вірності («Прапороносці») // Просценіум. 2001. No 1. С. 45–46.

Басилашвили О. Чудо режиссуры // Георгий Товстоногов. Собирательный портрет: Вос­поминания. Публикации. Письма. Санкт-Петербург, 2006. С. 14–27.

Богдан Ступка: «Коли просто — це вже не мистецтво...» // Український театр. 1993. No 3. С. 15−18.

Богдашевський Ю. Данченко // Український театр. 1987. No 1. С. 25–27.

Богдашевський Ю. Йому боліло: Спогади, що завжди зі мною // Український театр. 2003. No 1–2. С. 2–4.

Богдашевський Ю. Стригун // Український театр. 1995. No 2. С. 22–25.

Богдашевський Ю. У пошуках однодумців // Український театр. 1970. No 1. С. 18–20.

Веселка С. Театр незгасаючих світанків // Просценіум. 2004. No 3 (10). С. 44–48.

Вышеславская И. Театр Художника: Мои встречи с Данилой Лидером // Антиквар. 2017. No 102: Лідер століття. С. 52–53.

Гаевский В. Голос Чехова // Театр. 1980. No 10. С. 41–50.

Даниил Лидер: Человек и его пространство // Из воскресных бесед с Даниилом Дани­и­ловичем Лидером, записанных в его белой мастерской в 1994–1999 годах Александром Кле­ковкиным. Киев, 2012. 88 с.

Данченко С. 35‐й Авіньйон: нотатки з театрального фестивалю // Український театр. 1981. No 6. С. 25–28.

Данченко С. Бесіди про театр / літ. запис, оброб., упоряд. О. Коваленко. Київ, 1999. 208 с.

Данченко С. Довголіття чи старість? // Український театр. 1977. No 2. С. 7–9.

Данченко С. Національний театр — духовність, художність, моральність // «...І сто ли­царів довкола столу!»: Творчість С. В. Данченка київського періоду (1978–2001) за матеріа­лами театральної преси / Нац. академ. драм. театр ім. І. Франка. Київ, 2007. С. 8–12.

Данченко С. Про кохання: Із неопублікованих інтерв’ю // Просценіум. 2004. No 3 (10). С. 40–43.

Данченко С. Театральна Америка // Український театр. 1988. No 4. С. 5−7.

Данченко С. У контакті з театром // Український театр. 1974. No 1. С. 8–9.

Данченко С. У процесі великої перебудови // Український театр. 1987. No 5. С. 3–5.

Данченко С: «Для мистецтва убивчо, коли воно замінюється бажанням привернути до се­бе увагу, здобути дивіденди» // Український театр. 2005. No 3. С. 2–4.

Драк А. Астров, Войницькі, Серебрякови та інші // Український театр. 1980. No 5. С. 12–13.

Драк А. Падіння міста Гюллена // Український театр. 1984. No 2. С. 16–18.

Драк А. Чи не про нас теперішніх усе це?!: Погляд на постановку через чверть віку // Ук­раїнський театр. 1992. No 6. С. 22−23.

Єрмакова Н. Занурюватися в гущу життя // «...І сто лицарів довкола столу!»: Творчість С. В. Данченка київського періоду (1978–2001) за матеріалами театральної преси / Нац. ака­дем. драм. театр ім. І. Франка. Київ, 2007. С. 106–114.

Єрмакова Н. «Тев’є-Тевель» // Український театр ХХ  століття: Антологія вистав / ІПСМ НАМ України. Київ, 2012. С. 484–493.

Жежера В. Спроба поговорити про недоговорене // Український театр. 1996. No 3. С. 16.

Забозлаєва Т. «Не можу мовчати» // Український театр. 1990. No 6. С. 4–6.

Забозлаева Т. Сергей Данченко // Портреты режиссеров: Дикий, Кожич, Данченко, Ша­пиро, Опорков. Ленинград, 1986. Вып. 4. С. 72–98.

Захаревич М. Негативні матеріали про Гната Юру спонукали мене знайти істину // Уря­довий кур’єр. 2017. 11 лют. С. 10.

Клековкін О. Андрій Александрович: Уламки словника // Просценіум. 2002. No 3(4). С. 63–73.

Клековкін О. Данило Лідер: Людина та її простір // Клековкін О. Διάλογος: Вибрані міс­ця з листів, розмов і записників. Київ, 2016. С. 154–194.

Клековкін О. Перевізник // Образотворче мистецтво. 2011. No 3–4. С. 44–47.

Козак Б. Заньківчанська акторська школа. Студія Сергія Данченка (1974–1978) // Про­сценіум. 2014. No 1–3 (38–40). С. 62–67.

Козак Б. Штрихи до творчого портрета Сергія Данченка // Просценіум. 2007. No 1 (17). С. 14–20.

Міліца В. Відповідальність // Український театр. 1984. No 1. С. 6–9.

Саква О. Непоправність // Український театр. 1998. No 2. C. 2–6.

Саква О. Спроба порівняльного аналізу // Український театр. 1983. No 1. С. 6–9.

Саква А. Неизвестный Сергей Данченко // «...І сто лицарів довкола столу!»: Творчість С. В. Данченка київського періоду (1978–2001) за матеріалами театральної преси / Нац. ака­дем. драм. театр ім. І. Франка. Київ, 2007. С. 18–37.

Стригун Ф. Наші діди // Український театр. 1993. No 3. С. 2–4.

Ступка Б. Зустрічі «В дорозі»: Незакінчений монолог про Сергія Данченка // «...І столицарів довкола столу!»: Творчість С. В. Данченка київського періоду (1978–2001) за матері­алами театральної преси / Нац. академ. драм. театр ім. І. Франка. Київ, 2007. С. 13–17.

Терентьєва О. Невиправний романтик Андрій Александрович-Дочевський // Українсь­кий театр. 2008. No 3. С. 8–11.

Хурсіна О. Теорія театру: сьогодення і майбутнє // Український театр. 1988. No 1. С. 14–17.

Шеремет Г. «Політиканство завжди породжує попсу»: Богдан Ступка про час і театр // День. 2004. 9 черв.





Copyright (c) 2020 Олександр Клековкін

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN: 1992-5514 (Print), e-ISSN: 2618-0987