DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151125

Проблемне поле сучасної візуальної культури: Візуальне, інформаційне, медійне

Ольга Гладун

Анотація


Актуалізовано питання сучасної візуально-інформаційної культури, візуальної мови, а також дискурсу як методологічного підходу, що застосовується для аналізу сучасних комунікативних практик соціальної реальності. Проаналізовано взаємодію та відмінності між поняттями інформаційної та медійної культур, ґрунтуючись на семіотичних та герменевтичних методах дослідження дискурсивного поля візуальної культури. Робиться спроба дати визначення понять «візуальне», «інформаційне», «медійне» в контексті завдань статті.


Ключові слова


візуальність; візуально-інформаційна культура; медійна культура; інформаційно-комунікативні процеси

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Arnheym R. Iskusstvo i vizualnoe vospriyatie. Moskva: Progress, 1974. 386 s.

Basin E. Ya. Iskusstvo i kommunikatsiya (ocherki iz istorii filosofsko-esteticheskoy myisli). Moskva: Moskovskiy obschestvennyiy nauchnyiy fond; Izdatelskiy tsentr nauchnyih i uchebnyih programm, 1999. 240 s.

Vy`selko I. V. Transformaciya kul`turny`kh smy`sliv u konteksti audiovizual`noyi komunikaciyi: dy`s. ... kand. filos. nauk: 26.00.01 / Ky`yiv. nacz. un-t im. Tarasa Shevchenka. Ky`yiv, 2016. 218 s.

Vy`sheslavs`ky`j G., Sy`dor-Gibely`nda O. Terminologiya suchasnogo my`stecztva. Ky`yiv, Pary`zh: Terra Incognita, 2010. 416 s.

Havrylenko I. M. Merezheve suspil’stvo yak ponyattya, obraz ta istorychna perspektyva. Sotsiolohiya: teoriya, metody, marketynh. Kyyiv, 2012. # 1. S. 62–81.

Zubavina I. B. Chas i prostir u kinematografi. Ky`yiv: Shhek, 2008. 447 s.

Kassirer E. Filosofiya simvolicheskih form: V 3 t. Moskva, Sankt-Peterburg: Universitetskaya kniga, 2001–2002. Tom 1. Yazyik. 272 s.

Tom 2. Mifologicheskoe myishlenie. 280 s. Tom 3. Fenomenologiya poznaniya. 398 s.

Kastels M. Informatsionnaya epoha: ekonomika, obschestvo i kultura / per. s angl. pod nauch. red. O. I. Shkaratana. Moskva: GU VShE, 2000. 608 s.

Kondrateva K. A. Dizayn i ekologiya kulturyi. Moskva: MGHPU im. Stroganova, 2000. 105 s.

Kostina A. V. Massovaya kultura kak fenomen postindustrialnogo obschestva. Moskva: Editorial URSS, 2005. 352 s.

Langer S. Filosofiya v novom klyuche: Issledovanie simvoliki razuma, rituala i iskusstva / per. s angl. S. P. Evtushenko. Moskva: Respublika, 2000. 287 s.

Lotman Yu. M. Struktura hudozhestvennogo teksta. Sankt-Peterburg: «Iskusstvo — SPB», 1998. S. 14–285.

Mankovskaya N. B. Globalizatsiya à la russe: hudozhestvenno-esteticheskiy rakurs. Estetika: Vchera. Segodnya. Vsegda. Moskva: IF RAN, 2008. Vyip. 3. S. 24–57.

Nagorna L. P. Regional`na identy`chnist`: ukrayins`ky`j kontekst. Ky`yiv: IPiEND imeni I. F. Kurasa NAN Ukrayiny`, 2008. 405 s.

Pirs Ch. S. Izbrannyie filosofskie proizvedeniya. Moskva: Logos, 2000. 412 s.

Porus V. N. Ratsionalnost. Nauka. Kultura: sbornik. Moskva: Universitet Rossiyskoy Akademii obrazovaniya. Kafedra filosofii, 2002. 352 s.

Prudny`kova O. V. Informacijna kul`tura: konceptual`ni zasady` ta svitoglyadny`j sens: monografiya. Kharkiv: Pravo, 2015. 352 s.

Puchkov A. A. Arhitekturovedenie i kulturologiya: izbr. st. Kiev: Izd. dom A.S.S., 2005. 684 s.

Rashkoff D. Mediavirus. Moskva: Ultra. Kultura, 2003. 392 s.

Rogotchenko O. O. Socialisty`chny`j realizm i totalitary`zm / In-t probl. suchas. my`stecz. Akad. my`stecz. Ukrayiny`. Ky`yiv: Feniks, 2007. 604 s.

Rodkin P. Futurizm i sovremennoe vizualnoe iskusstvo. Moskva: Sovpadenie, 2006. 253 s.

Rozin V. M. Vizualnaya kultura i vospriyatie: kak chelovek vidit i vosprinimaet mir. Moskva: Editorial URSS, 2004. 224 s.

Savchuk V. V. Mediafilosofiya. Pristup realnosti. Sankt-Peterburg: Izdatelstvo RHGA, 2014. 350 s.

Sy`dorenko V. D. Vizual`ne my`stecztvo vid avangardny`kh zrushen` do novitnikh spryamuvan`: rozvy`tok vizual. my`stecztva Ukrayiny` XX–XXI stolittya / Akad. my`stecztv Ukrayiny`, In-t probl. suchas. my`stecztva. Ky`yiv: VKh [studio], 2008. 188 s.

Tarasenko V. Fraktalnaya semiotika. Slepyie pyatna, peripetii i uznavaniya. Moskva: Librokom, 2009. 232 s.

Toffler E. Tretya volna. Moskva: Izdatelstvo AST, 2010. 784 s.

Turen A. Vozvraschenie cheloveka deystvuyuschego. Ocherk sotsiologii. Moskva: Nauchnyiy mir, 1998. 204 s.

Feschenko V. V., Koval O. V. Sotvorenie znaka: Ocherki o lingvoestetike i semiotike iskusstva: nauchnaya monografiya. Moskva: Yazyiki slavyanskoy kulturyi, 2014. 640 s.

Han-Magomedov S. O. Suprematizm i arhitektura (problemyi formoobrazovaniya). Moskva: Arhitektura-S, 2007. 520 s.

Pushonkova O. A. The persrective of the visual language in the space of contemporary culture. Visny`k Cherkas`kogo universy`tetu. Seriya «Filosofiya». Cherkasy`: ChNU, 2015. Vy`p. # 31 (364). S. 73–80


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Арнхейм Р. Искусство и визуальное восприятие. Москва: Прогресс, 1974. 386 с.

Басин  Е. Я. Искусство и коммуникация (очерки из истории философско-эстетической мысли). Москва: Московский общественный научный фонд; ООО «Издательский центр научных и учебных программ», 1999. 240 с.

Виселко  І. В. Трансформація культурних смислів у контексті аудіовізуальної комунікації: дис. ... канд. філос. наук: 26.00.01 / Київ. нац. ун-т ім. Тараса Шевченка. Київ, 2016. 218 с.

Вишеславський Г., Сидор-Гібелинда О. Термінологія сучасного мистецтва. Київ, Париж: Terra Incognita, 2010. 416 с.

Гавриленко  І. М. Мережеве суспільство як поняття, образ та історична перспектива. // Соціологія: теорія, методи, маркетинг. 2012. No 1. С. 62–81.

Зубавіна  І. Б. Час і простір у кінематографі. Київ: Щек, 2008. 447 с.

Кассирер Э. Философия символических форм: В 3 т. Москва, Санкт-Петербург: Университетская книга, 2001–2002. Т. 1. Язык. 272 с. Том 2. Мифологическое мышление. 280 с. Том 3. Фе­но­менология познания. 398 с.

Кастельс М. Информационная епоха: экономика, общество и культура / пер. с англ. под науч. ред. О. И. Шкаратана. Москва: ГУ ВШЭ, 2000. 608 с.

Кондратьева  К. А. Дизайн и экология культуры. Москва: МГХПУ им. Строганова, 2000. 105 с.

Костина  А. В. Массовая культура как феномен постиндустриального общества. Москва: Едиториал УРСС, 2005. 352 с.

Лангер С. Философия в новом ключе: Исследование символики разума, ритуала и искусства / пер. с англ. С. П.  Евтушенко. Москва: Республика, 2000. 287 с.

Лотман  Ю. М. Структура художественного текста. Санкт-Пе­тербург: «Искусство — СПБ», 1998. С. 14–285.

Маньковская  Н. Б. Глобализация à la russe: художественно-эс­тетический ракурс. // Эстетика: Вчера. Сегодня. Всегда. Москва: ИФ РАН, 2008. Вып. 3. С. 24–57.

Нагорна  Л. П. Регіональна ідентичність: український контекст. Київ: ІПіЕНД імені І. Ф. Кураса НАН України, 2008. 405 с.

Пирс Ч. С. Избранные философские произведения. Москва: Логос, 2000. 412 с.

Порус  В. Н. Рациональность. Наука. Культура: сборник. Моск­ва: Университет Российской Академии образования. Кафедра философии, 2002. 352 с.

Прудникова  О. В. Інформаційна культура: концептуальні засади та світоглядний сенс: Монографія. Харків: Право, 2015. 352 с.

Пучков  А. А. Архитектуроведение и культурология: Избр. ст. Киев: А.С.С., 2005. 684 с.

Рашкофф Д. Медиавирус. Москва: Ультра. Культура, 2003. 392 с.

Роготченко  О. О. Соціалістичний реалізм і тоталітаризм // Ін-т пробл. сучас. мистец. Акад. мистец. України. Київ: Фенікс, 2007. 604 с.

Родькин П. Футуризм и современное визуальное искусство. Москва: Совпадение, 2006. 253 с.

Розин  В. М. Визуальная культура и восприятие: как человек видит и воспринимает мир. Москва: Эдиториал УРСС, 2004. 224 с.

Савчук  В. В. Медиафилософия. Приступ реальности. Санкт-Петербург: Издательство РХГА, 2014. 350 с.

Сидоренко  В. Д. Візуальне мистецтво від авангардних зрушень до новітніх спрямувань: розвиток візуал. мистецтва України XX–XXI століття / Акад. мистецтв України, Ін-т пробл. сучас. мистецтва. Київ: ВХ [студіо], 2008. 188 с.

Тарасенко В. Фрактальная семиотика. Слепые пятна, перипетии и узнавания. Москва: Либроком, 2009. 232 с.

Тоффлер Э. Третья волна. Москва: АСТ, 2010. 784 с.

Турен А. Возвращение человека действующего. Очерк социологии. Москва: Научный мир, 1998. 204 с.

Фещенко  В. В., Коваль  О. В. Сотворение знака: Очерки о лингвоэстетике и семиотике искусства: научная монография. Мос­ква: Языки славянской культуры, 2014. 640 с.

Хан-Магомедов  С. О. Супрематизм и архитектура (проблемы формообразования). Москва: Архитектура-С, 2007. 520 с.

Pushonkova  O. A. The perspective of the visual language in the space of contemporary culture // Вісник Черкаського університету. Серія «Філософія». 2015. Вип. No 31 (364). С. 73–80.





Copyright (c) 2019 Ольга Гладун

ISSN: 1992-5514 (Print), e-ISSN: 2618-0987