DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205251

Особливості аналізу фортепіанних творів Янніса Ксенакіса

Ірина Рябчун

Анотація


Особливості аналізу творів Янніса Ксенакіса вивчено на прикладі його твору для фортепіано і квінтету мідних «Eonta» (1963–1964), Першого концерту «Synaphaï» (1969), а також Другого Концерту для фортепіано з оркестром «Erikhthon» (1974). На основі аналізу досвіду дешифрування комп’ютерних програм, типового для вивчення творів Я. Ксенакіса, запропоновано альтернативний спосіб дослідження музики композитора. Його основа— з’ясування архетипів програм творів і віднайдення паралелей в історичній і біографічній парадигмах, а також у динаміці суб’єктно-об’єктних відносин драматургії. Завдяки такому методу аналізу уперше в музикознавстві по­новому розкрито зміст творів Я. Ксенакіса, адекватний особливостям його творчої особистості. Іншою інновацією дослідження є застосування психологічного аналізу у вивченні міфологічних сюжетів творів, посиланнями на які є давньогрецькі назви творів Я. Ксенакіса. Встановлення концептуальних зв’язків між музикою композитора і філософією М. Гайдеґґера дає новий погляд на творчість Я. Ксенакіса.


Ключові слова


музичний авангардизм; музика Янніса Ксенакіса; фортепіанний концерт XX століття; міфологема; архетип; біографічна парадигма; історичний контекст; музична драма

Повний текст:

PDF

Посилання


Barnet-Calvet A.­S. De l’ubiquite poїétique dans l’ouvre de Jannis Xenakis — espace, temps, musique, architecture // Journal of music Intersection. Vol. 29. Issue 2. 2009. pp. 9–51.

Chrissochoidis І., Houliaras S., Mitsakis C. Set theory in Xenakis’ Eonta // Proceedings of the International Symposium Iannis Xenakis (Athens, May 2004) / ed. M. Solomos, A. Georgaki, and G. Zervos. Paris: Centre de recherché Informatique et Création Musicale. p. 241– 249. URL: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/166688/1/Set%20 theory%20in%20Xenakis’%20EONTA.pdf (access date: 01.05.2020).

Da Silva Santana H.M. L’orchestration chez Iannis Xenakis: l’espace et le rythme, fonctions du timbre. Thése de Doctoral Dissertation, Université de Paris IV: ANRT, 1998. 461 p.

Matossian N. Xenakis. London: Kahn & Averill, 1986, Taplinger Pub. Co (1986). 271 p.

Montague E. The limits of logic: structure and Aesthetics in Xenakis’ Herma. Armherst: University of Massachusetts, 1995.

Russell P. Letterfrom Europe // Transition. 1964. No. 17. p. 52

Thomopoulos S. Evryali and the arborescences: Graphic representation as a tool for pianists in the work of Iannis Xenakis // Proceedings of the Xenakis International Symposium Southbank Centre, London, 1–3 April 2011. URL: https://www.gold.ac.uk/media/documents-by-section/departments/music/07.2-Sefanos-Thomopoulos.pdf (access date: 24.04.2020).

Xenakis. Eonta. Paris: Boosey & Hawkes, 1967. 80 р.

Xenakis I. Arts/Science, Alliages. Tournai: Casterman, 1979. 151 p.

Xenakis I. Musiques Formelles. Paris: Editions Stock, 1981. 261 p.

Xenakis I. La musique de l’architecture. Marseille: Editions Parenthèse, 2006. 443 p.

Haydegger M. Byitie i vremya / per. V. Bibihina. Moskva: Ad marginem, 1997. 451 c.

Haydegger M. Parmenid: (Lektsii 1942–1943 gg.). Sankt-Peterburg: Vladimir Dal, 2009. 384 s.


Пристатейна бібліографія ДСТУ


Barnet-Calvet A.-S. De l’ubiquite poїétique dans l’ouvre de Jannis Xenakis — espace, temps, musique, architecture // Journal of music Intersection. Vol. 29. Issue 2. 2009. pp. 9–51.

Chrissochoidis І., Houliaras S., Mitsakis C. Set theory in Xenakis’ Eonta // Proceedings of the International Symposium Iannis Xenakis (Athens, May 2004) / ed. M. Solomos, A. Georgaki, and G. Zervos. Paris: Centre de recherché Informatique et Création Musicale. p. 241– 249. URL: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/166688/1/Set%20 theory%20in%20Xenakis’%20EONTA.pdf (access date: 01.05.2020).

Da Silva Santana H. M. L’orchestration chez Iannis Xenakis: l’espace et le rythme, fonctions du timbre. Thése de Doctoral Dissertation, Université de Paris IV: ANRT, 1998. 461 p.

Matossian N. Xenakis. London: Kahn & Averill, 1986, Taplinger Pub. Co (1986). 271 p.

Montague E. The limits of logic: structure and Aesthetics in Xenakis’ Herma. Armherst: University of Massachusetts, 1995.

Russell P. Letterfrom Europe // Transition. 1964. No. 17. p. 52

Thomopoulos S. Evryali and the arborescences: Graphic representation as a tool for pianists in the work of Iannis Xenakis // Proceedings of the Xenakis International Symposium Southbank Centre, London, 1–3 April 2011. URL: https://www.gold.ac.uk/media/documents-by-section/departments/music/07.2-Sefanos-Thomopoulos.pdf (access date: 24.04.2020).

Xenakis. Eonta. Paris: Boosey & Hawkes, 1967. 80 р.

Xenakis I. Arts/Science, Alliages. Tournai: Casterman, 1979. 151 p.

Xenakis I. Musiques Formelles. Paris: Editions Stock, 1981. 261 p.

Xenakis I. La musique de l’architecture. Marseille: Editions Parenthèse, 2006. 443 p.

Хайдеггер М. Бытие и время / пер. В. Бибихина. Москва: Ad marginem, 1997. 451 c.

Хайдеггер М. Парменид: (Лекции 1942–1943 гг.). Санкт-Петербург: Владимир Даль, 2009. 384 с.





Copyright (c) 2020 Ірина Рябчун

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN: 1992-5514 (Print), e-ISSN: 2618-0987