Принципи функціональної класифікації музики в кіно

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205257

Ключові слова:

музика в кіно, принципи і функції музики в кіно, структурні компоненти кінотвору, завдання кінокомпозитора, моделі кіномузики

Анотація

Розглянуто основні принципи функціональної класифікації музики в сучасному кіно, дедалі активніше використання новітніх технологій у процесах створення музики до кінофільмів, новації, які впроваджують сучасні кінокомпозитори. Окреслено основні принципи функціональної класифікації музики в сучасному кінематографі, застосовуючи системний, соціокультурний підходи, і спираючись на наукові кінознавчі та музикознавчі розробки, а також порівняльно-історичний і логіко-аналітичний методи. Встановлено базові принципи взаємодії звуку і зображення в кіно: взаємодоповнення і контрапункт між звуковою та візуальною складовими в драматургії кінотвору, послідовність і логічність у розвитку сюжету та розкритті ідеї кінотвору, гармонізація або загострення взаємодії між внутрішнім змістом та зовнішнім сприйняттям цього змісту реципієнтами. Визначено основні функції музики в кіно: керування емоціями; активізація мистецької комунікації; створення інтертекстуальності в межах твору; побудова «фонового» супроводу основної сюжетної лінії; об’єднання інших складових структури екранного твору, зокрема тих чи інших частин сюжетної лінії. Конкретизовано, що сьогодні в кіно функціонують такі базові моделі взаємодії музики з сюжетом: ілюстративна, контрастна, синхронна, комунікативна, структуротворча. Обґрунтовано базові принципи і функції музики в сучасному кіно, що зумовлені розвитком композиторської практики, змінами в технологіях кінотворчості тощо. Функції музики в кінематографі дозволяють обґрунтувати існування певних моделей взаємодії зорової та слухової екранних складових.

Біографія автора

Поліна Харченко, Національна академія мистецтв України

кандидат педагогічних наук, доцент, старший науковий співробітник, учений секретар відділення теорії та історії мистецтв

Посилання

Banda D., Moure J. Le Cinéma: naissance d’un art. Premiers écrits. 1895–1920 (Anthologie). Paris: Flammarion, 2008. p. 350–365.

Chion M. La voice nel cinema. Tradotto da M. Fontanelli. Parma: Pratiche Editrice, 1991. p. 12–32.

Chion M. Audio-Vision: Sound on Screen. Translated by C. Gorbman. Foreword by W. Murch. New York: Columbia University Press, 1994. 239 p.

Chion M. Film: A Sound Art. Translated byC. Gorbman. New York: Columbia University Press, 2009. 560 p.

Cooke M. A History of Film Music. Cambridge: Cambridge University Press, 2014. 564 p.

Kalinak K. Film Music. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, USA, 2010. 160 p.

Neumeyer D. Meaning and Interpretation of Music inCinema (with contributions by James Buhler). Bloomington, Indianapolis: Indiana University Press, 2015. p. 12–30.

But O. Dramaturhichni funktsii ta kontseptsii kinomuzyky // Kino — Teatr. Kyiv, 2010. # 2. URL: https://ktm.ukma.edu.ua/show_magazine.php?inid=45&page=4 (data zvernennia: 25.01.2020).

Horpenko V.H. Audiovizualna kultura. Vytoky ekrannykh mystetstv. Narysy. Kyiv: KyMU, 2002. Ch. I. S. 77–96.

Delez Zh. Kino / red. O. Aronson, per. s fr. B. Skuratov. Moskva: Ad Marginem, 2004. Ch. II. S. 548–555.

Zubavina I.B. Ekranna kultura: zasoby modeliuvannia khudozhnoi realnosti (chas i prostir u kinematohrafi). Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006. S. 95–109.

Zubavina I.B. Chas i prostir u kinematohrafi. Kyiv: Shchek, 2008. 448 s.

Korganov T., Frolov I. Kino i muzyika. Moskva: Znanie, 1964. 350 s.

Leontiev S.A. Kompozytorski tekhnolohii v muzychnii praktytsi amerykanskoho ihrovoho kinematohrafa: dys. … kand. mystetstvoznavstva: 17.00.03. / Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho. Kyiv, 2019. 201 s.

Lissa Z. Estetika kinomuzyiki. Moskva: Muzyika, 1970. 495 s.

Losev A. F. Osnovnoy vopros filosofii muzyiki // Losev A. F. Filosofiya. Mifologiya. Kultura. Moskva: Politizdat, 1991. S. 315–335.

Lotman Yu.M. Semiotika kino i problemyi kinoestetiki. Tallin: Eesti Raamat, 1973. 76 c.

Lotman Yu.M. Yazyik kino i problemyi kinosemiotiki // Kinovedcheskie zapiski. 1988. # 2. S. 131–150.

Louson D. Film— tvorcheskiy protsess. Moskva: Iskusstvo, 1965. 468 s.

Mitri Zh. Vizualnaya struktura i semiologiya filma / per. s fr. M.B. Yampolskiy // Stroenie filma. Nekotoryie problemyi analiza proizvedeniy ekrana: Sb. st. Moskva: Raduga, 1984. S. 33–44.

Musiienko O. S. Modernizm & avanhard: yednist protylezhnostei. Kinematohraf KhKh stolittia. Kyiv: Lohos, 2018. S. 35–36.

Musiienko O. S. Novatorski techii u frantsuzkomu kinematohrafi (druha polovyna KhKh stolittia). Kyiv: Zapovit, 2005. S. 83–99.

Petrov A., Kolesnikova N. Dialog o kinomuzyike. Moskva: Iskusstvo, 1982. 175 s.

Stetsyuk I. Abakumov M. «Trete napravlenie» i kinomuzyika Eduarda Artemeva. Kiev: Kupriyanova, 2005. 78 s.

Tarshis N. A. Muzyika dramaticheskogo spektaklya. SanktPeterburg: SPbGATI, 2010. 163 s. URL: http://teatr-lib.ru/Library/Tarshis/music/#_Toc317637059 (data obrascheniya: 10.01.2020).

Filkevych H. M. Muzyka i kino. Statti, lektsii, narysy, spohady. Kyiv: PP Klots A.O., 2014. 192 s.

Filkevych H. M. Muzyka v ukrainskomu kino // Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy / [redkol. V. Sydorenko]. Kyiv: Intertekhnolohiia, 2006. S. 691–717.

Hvatova S.I., Shak T.F., Shevlyakov E.G. Muzyika kino v aspekte stilevogo modelirovaniya // Problemyi muzyikalnoy nauki. 2019. # 1. S. 98–105. DOI: 10.17674/1997-0854.2019.1.098-105

Chernyishov A.V. Kinomuzyika: teoriya tehnologiy // Mediamuzyika. 2014. # 3. URL: http://mediamusic-journal.com/Issues/3_2. html (data obrascheniya: 15.01.2020).

Chernyishov A.V. Mediamuzyika: Issledovanie. Moskva: Mediamuzyika, 2013. 286 s.

Chmil H.P., Korablova N. S. Vizualizatsiia realnoho v suchasnomu kulturnomu prostori. Kyiv: In-t kulturolohii Natsionalnoi akademii mystetstv Ukrainy. 2013. S. 36–41.

Shak T.F. Muzyika v strukture mediateksta. Na materiale hudozhestvennogo i animatsionnogo kino. Sankt-Peterburg: Lan; Planeta muzyiki, 2017. 384 s.

Shrader M. Sozdanie muzyiki dlya kino. Sekretyi veduschih gollivudskih kompozitorov / per. s angl. Sazhina D., Shalnov I. Moskva: Eksmo, 2019. 450 s.

Eyzenshteyn S. M. Chetvertoe izmerenie v kino // Eyzenshteyn S.M. Izbrannyie proizvedeniya: V 6 t. Moskva: Iskusstvo, 1968. T. III. 672 s.

Eyzenshteyn S., Pudovkin V., Aleksandrov G. Buduschee zvukovoy filmyi. Zayavka // Eyzenshteyn S.M. Izbrannyie proizvedeniya: V 6 t. Moskva: Iskusstvo, 1968. T. II. S. 315.

Eko U. Otkryitoe proizvedenie. Forma i neopredelennoe v sovremennoy poezii. Sankt-Peterburg: Akademicheskiy proekt, 2004. 122 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-11

Як цитувати

Харченко, П. (2020). Принципи функціональної класифікації музики в кіно. Художня культура. Актуальні проблеми, (16(1), 179–188. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205257

Номер

Розділ

Сценічні мистецтва