Експресивно-живописна мова та національний вектор творчих пошуків львівських митців 1980-х років: Л. Медвідь, М. Ягода, М. Безпальків

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235122

Ключові слова:

вісімдесятники, Л. Медвідь, М. Ягода, М. Безпальків, експресивно-живописна мова, живопис, львівські митці

Анотація

Досліджено експресивно-живописні засоби у творчості львівських митців 1980-х років — Л. Медвідя, М. Ягоди, М. Безпальківа — знакових постатей другої половини ХХ століття у художньому житті Львова, відомих в Україні та за кордоном. Їхні роботи суттєво вирізняються на тлі художнього контексту, полотна апелюють до глибоких духовних і морально-естетичних вартостей, української міфології та традиції, відзначаються професіоналізмом і власним стилем. Метою дослідження стала живописна творчість Л. Медвідя, М. Ягоди, М. Безпальківа 1980-х років у контексті експресіоністичного вектору розвитку. Проаналізовано полотна, в яких експресіоністична складова зароджується або виразно простежується. Зібраний візуальний матеріал, а також наукові публікації, що стосуються творчості зазначених митців, разом утворюють багату й унікальну картину мистецьких процесів. Методику дослідження складають мистецтвознавчий аналіз, порівняльний метод, метод аналізу і синтезу, формальний аналіз стильових рис авторського живописного почерку. У процесі комплексного дослідження з’ясовано соціокультурні, мистецькі та політичні передумови, які спричинили появу та становлення саме експресивних рис у творчості Л. Медвідя, М. Ягоди, М. Безпальківа. Виявлено, що живопис львів’ян 1980-х років суттєво вплинув на сучасне мистецтво Львова.

Біографія автора

Надія Братюк, Львівська національна академія мистецтв

аспіранка кафедри історії і теорії мистецтв

Посилання

Petrova, O. (2004). Mystetstvoznavchi refleksii: Istoriia, teoriia ta krytyka obrazotvorchoho mystetstva 70-kh rokiv XX st. — pochatku XXI st[Art reflections: History, theory and critique of fine arts of the 1970s and early 21st century]. Akademiia.

Medvid, L. (2016). Henezys. Kataloh vystavky [Genesis. Exhibition catalog] (n. p.).

Voloshyn, L. (2001). Maliarski perversii Lubomyra Medvidia [Painting perversions of Lubomyr Medvid], Visnyk LNAM, 12.

Musii, M. (2006). Mystetstvoznavchi interpretatsii tvorchosti Lubomyra Medvidia u periodychnykh vydanniakh 1960–2000 rr [Artistic interpretations of Lubomyr Medvid’s work in periodicals of 1960–2000.], Naukovi zapysky. Teoriia ta istoriia kultury, 49. http://ekmair.ukma.edu.ua/bitstream/handle/123456789/7691/Musiy_Mystetstvoznavchi_interpretatsiyi_tvorchosti.pdf

Ostrovskyi, H. (1983). Polotna trokh [Canvases of three], Vitchyzna, 9, 208.

I virni zhyvopysu. (Interviu Maii Bilan z khudozhnykamy L. Medvidom, O. Minkom ta Z. Flinta) (1982). [And true to painting. (Interview of Maya Bilan with artists L. Medvid, O. Minko and Z. Flinta], Zhovten, 4(450), 96–98.

Ostrovskyi, H. (1984). Avtoportret myttsia z variatsiiamy [Selfportrait of the artist with variations], Zhovten, 9(479), 110–115.

Ostrovskyi, H. (1987). Zhyvopystsy yz Lvova [Painters from Lviv], Iskusstvo, 5, 23–29.

Medvid, L. (2010). Reministsentsii [Reminiscences]. Kompaniia Gerdan.

Interviu iz Lubomyrem Medvidem (2020). [Interview with Lubomyr Medvid]. Pryvatnyi arkhiv N. Bratiuk.

Rudenko, O. (2018). Tvorchist Myroslava Yahody [Works by Myroslav Yagoda], Obrazotvorche mystetstvo, 2, 56–58.

Vozniak, T. (2018). Myroslav Yahoda “Soniashnyky Van Hoha treba pokazuvaty razom z yoho vukhom”) [Myroslav Yagoda “Van Gogh’s sunflowers should be shown together with his ear”], Nezalezhnyi kulturolohichnyi chasopys “Yi”, 89. http://www.ji.lviv.ua/n89texts/N89-Yagoda.htm

Bondarenko, A. (2014). Myroslav Yahoda: Ya stvoryv svii svit i ya shchaslyvyi [Myroslav Yagoda: I created my world and I am happy]. https://varianty.lviv.ua/21463-myroslav-yahoda-ya-stvoryvsvii-svit-i-ya-shchaslyvyi

Rudenko, M. (2014). Myroslav Yahoda [Myroslav Yagoda]. http://excess.online/2014/08/%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B3-%D1%80%D1%83%D0%B4%D0%B5 %D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%BC-%D1%8F%D0%B3%D0%BE%D0%B4 %D0%B0/

Mykhailo Bezpalkiv. Albom (1999). [Mykhailo Bezpalkiv. Album]. (n. p.).

Tkachuk, I. (2016). Pryntsyp zvorotnoho zviazku v systemi “Mytets — zhyvopysnyi tvir — retsypiient” [The principle of feedback in the system “Artist — painting — recipient”]. In Zbirn. materialiv IV-yi Vseukr. naukovo-prakt. konferentsii. (n. p.). No. 3.

Iarema, H. (2019). Ya zavzhdy stylno odiahavsia, bo sam sobi shyv [I always dressed stylishly because Isewed for myself]. Vysokyi Zamok. https://wz.lviv.ua/interview/387089-ya-zavzhdy-stylno-odiahavsia-bo-sam-sobi-shyv

Mykhailo Bezpalkiv. Albom (2012). [Mykhailo Bezpalkiv. Album]. (n. p.).

Medvid, L. (2015). Parad parabol. Albom. [Parade parable. Album]. Kolir PRO.

Ostrovskyi, H. (1981). Lubomyr Medvid, Oleh Minko, Zenovii Flinta. Kataloh. [Lubomyr Medvid, Oleg Minko, Zenovia Flinta. Catalog]. Oblpolihrafvydav.

Lubomyr Medvid, Oleh Minko, Zenovii Flinta. Zhyvopys. Kataloh vystavky (1986). [Lubomyr Medvid, Oleg Minko, Zenovii Flinta. Painting. Exhibition catalog] Sovetskyi khudozhnyk.

Lubomyr Medvid. Zhyvopys. Kataloh vystavky (1987). [Lubomyr Medvid. Painting. Exhibition catalog]. (n. p.).

Lubomyr Medvid, Oleh Minko, Zynovii Flinta. Albom (1992). [Lubomyr Medvid, Oleg Minko, Zinovii Flinta. Album]. Mystetstvo.

Myroslav Yahoda. Hrafika. Kataloh vystavky (2019). [Myroslav Yagoda. Graphics. Exhibition catalog]. Lvivska nats. hal. mystetstv im. B.H. Voznytskoho.

Myroslav Yahoda. Zhyvopys. Kataloh vystavky. (2019). [Myroslav Yagoda. Painting. Exhibition catalog] Lvivska nats. hal. mystetstv im. B.H. Voznytskoho.

Medvid, L. Henezys. Kataloh vystavky (2016). [Genesis. Exhibition catalog] Lvivska natsionalna halereia mystetstv im. B. Voznytskoho.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-08

Як цитувати

Братюк, Н. (2021). Експресивно-живописна мова та національний вектор творчих пошуків львівських митців 1980-х років: Л. Медвідь, М. Ягода, М. Безпальків. Художня культура. Актуальні проблеми, (17(1), 30–37. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235122

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ