Вплив еко-арту і новітніх технологій на формування екосвідомості

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235235

Ключові слова:

екоарт, міжвидова музика, новітні технології, екосвідомість, біорізноманіття, українське мистецтво

Анотація

Наукову проблему ефективності еко-арту осмислено як інструмент трансформації свідомості в епоху екологічних криз. Розглянуто низку проєктів еко-арту, що фокусуються на загрозах для водного біорізноманіття, використовують дигітальні технології та data-driven підходи у взаємодії з біологічними організмами. Предмет дослідження— особливості екомистецтва за участі новітніх технологій та його вплив на формування екосвідомості.

Метою дослідження є виявлення особливостей впливу проєктів еко-арту на формування екосвідомості задля фундаментального переосмислення засад взаємодії людини з природою. Завдянням є огляд і аналіз проєктів еко-арту, що використовують дигітальні технології у взаємодії з біологічними організмами і є каталізаторами соціокультурних трансформацій.

Методологія роботи втілена в теоретичних пошуках та польових дослідженнях за темою «Мертві зони. Глобальні дані та локальна екосистема» в дослідницькій резиденції IMéRA— Інституту перспективних досліджень (ІПД) в Марселі, за програмою міжнародних обмінів «Екстер» Українського інституту.

Як основний метод використано комплексний та системний підходи до висвітлення питань розвитку теорії, систематизацію окремих узагальнень та їхню контекстуалізацію. В дослідженні також застосовано аналіз джерел з теорії глибинної екології та еко-арту, зібраних інтерв’ю та відеодокументації. Використано візуальні і фотометричні методи, порівняльний аналіз концепцій, структури і технологічних особливостей мистецьких реалізацій.

Подано короткий огляд творів Девіда Ротенберга, Наталі Єремієнко, Тіари Рібо, Оксани Чепелик та інших. Проаналізовано практики українського екомистецтва в рамках виставок «Куди далі?» та «Нові притоки» в центрі «Ізоляція. Платформа Культурних Ініціатив» у Києві 2018 року, що віддзеркалювали глобальні екологічні проблеми, такі як взаємодія людини і природи, майбутні бачення та наслідки експлуатації природних ресурсів. Описано контексти, в яких виникають міжнародні проєкти і українські приклади еко-арту. З’ясовано особливості впливу еко-арту і новітніх технологій на формування екосвідомості.

Біографія автора

Оксана Чепелик, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат наук, с.н.с., провідний науковий спеціаліст відділу мистецтва новітніх технологій

Посилання

Passebon, P. (2019). L’artiste-chercheuse Oksana Chepelyk rend visible les donnees sur les pollution invisibles. Cahier des fellows de l’IMéRA. https://imera.hypotheses.org/4089

Vernadskiy, V. (1989). Biosphera i Noosphera: monographia [Biosphere and Noospehere: A monography]. Nauka.

Næss, A. (1972). The Shallow and the Deep, Long-Range. Ecology Movement. A Summary. Inquiry: An Interdisciplinary Journal of Philosophy, 16, 95–100.

Hardashuk, T. (2002). Ekologia hlybynna [Deep Ecology]. In Philisophskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary), eds. T.H. Abolina, V.I. Shynkaruk. Instytut philisophiyi imeni Hryhoria Skovorody NAN Ukrainy; Abrys.

Spray, M. (2014). Art and Ecology. The Journal for the post-industrial age. https://theecologist.org/2014/sep/16/art-and-ecology-now

Brown, A. (2014). Art and Ecology Now (reviwed by Martin Spray). Thames & Hudson.

Prudenko, Y. D. (2020, June 2). Iskusstvo spasiot mir, jesli perestaniet sushchestvovat [Art will save the world if it ceases to exist]. Buro. https://www.buro247.ua/culture/arts/art-will-save-theworld.html

Smith, D., Protevi, J; Zalta, E. N. (eds.). (2015). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Metaphysics Research Lab, Stanford University. https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/deleuze/

Payne, R. S., McVay, S. (1971). Songs of Humpback Whales. Science, 173(3997), 585–597.

Tomes, S. (2008). The Guardian about David Rothenberg Thousand Mile Song: Whale Music in a Sea of Sound. https://www.theguardian.com/books/2008/jun/07/scienceandnature

Rothenberg, D. (2008). To Wail With a Whale. Anatomy of an Interspecies Duet. Transcultural Music Review, 12. http://www.sibetrans.com/trans/articulo/97/to-wail-with-a-whale-anatomy-ofan-interspecies-duet

Hannah, D. (2017). Natalie Jeremijenko’s New Experimentalism: Dehlia Hannah inConversation with Natalie Jeremijenko. In Grusin, R. (ed.) Anthropocene Feminism (p. 256). USA: University of Minnesota Press.

Franko, I. (1977). Hesiod i yoho tvory: Theogonia (Pokhodzhennia bohiv) [Hesiod and his works: Theogony (Origin of the gods)]. In Franko I. Zibrannia tvoriv, vol. 8. Naukova dumka.

Lovelock, J. (2000). Gaia: A New Look at Life on Earth. 3rd ed. Oxford University Press.

Kovalevska, A. (2018). Tiare Ribeaux: “New Media as a practice is a way to work without boundaries”. ArtUkraine. http://artukraine.com.ua/eng/a/tiara-ribo-novi-media-yak-praktika-ye-shlyakhom-doroboti-bez-kordoniv/#.XFc9UGRKhZo

Moroz, A. (2018, July 20). Slavnyi Borysthen chy zelene biloto: shcho chekaje Dnipro u maybutnjomu [Glory Borysthenus or Green Swamp: What awaits The Dnipro in The Future]. Dniprograd. Visnyk nebayduzhykh hromadian. http://dniprograd.org/2018/07/20/slavniy-borisfen-chi-zelene-boloto-shcho-chekae-dnipro-u-maybutnomu_69577

Ribeaux, T. (2018, April 16). Emergent Tributaries and Beyond. ZERO1 American Arts Incubator Addressing community issues through cross-cultural art collaborations. https://americanartsincubator.org/blog/emergent-tributaries-and-beyond

Thébault L., Lesne J., Boutin J.P. (1995). Cyanobacteria, their toxins and health risks. Medecine Tropicale, 55(4), 375–380.

Nelson, B. (2018, July 28). Mysterious algae vortex the size of Manhattan can be seen from space. Mother Nature Network. https://www.mnn.com/earth-matters/wilderness-resources/stories/mysterious-algae-vortex-size-manhattan-can-be-seen-space

Pérez, T. (n.d.). Interview métiers de science. Institut Phythéas, OSU, Marseille. https://www.osupytheas.fr/?Thierry-Perez&lang=fr

Bakhtin, M.M. (1988). Speech Genres and Other Late Essays. University of Texas Press Slavic Series No. 8. University of Texas Press.

Spray, M. (2019). Third division. ECOS 40(1) ed. In Wain, G. (ed.). A future vintage? https://www.banc.org.uk/ecos-401-third-division/

Van Dooren, T., Van Dooren, R., Bird, D. (2012). Storied-places in a multispecies city. Humanimalia: a journal of human/animal interface studies, Vol. 3, No. 2, 1–27.

Næss, A. (2002). Life’s philosophy: reason & feeling in a deeper world. Livsfilosofi. University of Georgia Press.

Glasser, H. (2002). Introduction. In Life’s philosophy: reason & feeling in a deeper world (pp. xiii-xxxi). University of Georgia Press.

Carson, R. (1937). Undersea. Atlantic Monthly, 78 (September), 322–325.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-08

Як цитувати

Чепелик, О. (2021). Вплив еко-арту і новітніх технологій на формування екосвідомості. Художня культура. Актуальні проблеми, (17(1), 128–144. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235235

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА