Роль автора в мистецтві нових медіа на прикладі композиторських пошуків

Автор(и)

  • Асматі Чібалашвілі Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1001-4273

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247962

Ключові слова:

автор, твір, «смерть автора», постмодернізм, мистецтво, нові медіа, цифрові технології, інтерактивність

Анотація

Проаналізовано концепції авторства, відображені в літературознавчих роботах французьких структуралістів, ідею «кінця часу композиторів» В. Мартинова, а також моделі авторства в культурі нових медіа Л. Мановича. Виявлено, що, з одного боку, означені ідеї ґрунтуються на парадигмі постмодернізму, а, з іншого, відображають вплив цифрових технологій на мистецькі процеси, що згодом підшовхує до формування нових моделей творення та, відповідно, авторства. Унаслідок аналізу мистецьких проєктів останніх десятиліть, зокрема мережевого проєкту Global Mix, інтерактивної фортепіанної п’єси Wiki Piano Net Александра Шуберта, перформансу інтернаціонального колективу Totem Kit-fit, інтерактивної звукової інсталяції Cave of Sounds, програми AIVA — Artificial intelligence Virtual Artist та ін., визначено два вектори використання цифрових технологій у мистецьких процесах. Перший полягає в їхньому залученні як інструменту з метою автоматизації певних процесів або задля розширення засобів виразності. У межах іншого вектора технології стають визначним формотворчим чинником, унаслідок чого часто індетермінований кінцевий результат створюється за мінімальної участі автора. В мистецтві другої половини ХХ — початку ХХІ століття відбулися значні зміни в механізмах творчості та естетичних орієнтирах, які отримали відповідне відобра-ження у сприйнятті статусу автора.

Біографія автора

Асматі Чібалашвілі, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

Кандидат мистецтвознавства, учений секретар

Посилання

Cave of Sounds (n. d.). https://caveofsounds.com/

Chołoniewski, M. (1998). Marek Chołoniewski Global Mix (1998) Zbiorowa Kompozycja Internetowa. GlobalMix. http://globalmix.studiomch.art.pl/

AIVA Technologies (n. d.). AIVA — the artificial intelligence composing emotional soundtrack music. https://www.aiva.ai/

Kollektiv Iиterиatioиal Totem (n. d.). https://www.kollektivtotem.com/

Manovich, L. (2002). Who is the Author? Sampling / Remixing / Open Source. http://manovich.net/content/04-projects/035-mod-els-of-authorship-in-new-media/32_article_2002.pdf

Foucault, M. (1996). Chto takoe avtor? [What is an author?]. In Foucault, M. Volya k istine: Po tu storonu vlasti i seksualnosti. Raboty raznykh let, comp. and transl. S. Tabachnikova. Moscow: Kastal

Schubert, A. (2018). Alexander Schubert — Wiki-Piano.net. http://www.alexanderschubert.net/works/Wiki.php

Zylinska J. (2020). AI Art Machine Visions and Warped Dreams. London: Open Humanities Press.

Barthes, R. (1994). Izbrannye raboty: Semiotika. Poetika [Selected works. Semiotics. Poetics]. Moscow: Progress.

Groys, B. (2018). V potoke [In the flow], transl. A. Fomenko. Moscow: Ad Marginem Press.

Zubareva, A. (2012). Tvorchestvo v epokhu sovremennosti: problem avtorstva Problema avtora v iskusstve — proshloe i nastoyashhee. Kollektivnaya monografiya [Creativity in the contemporary era: The problems of authorship in art—the past and the present. A collective monograph], ed. by Ye. Ovcharova, V. Trofimova. Saint Petersburg: Eidos.

Kristeva, J. (2000). Bakhtin, slovo, dialog, roman [Bakhtin, word, dialog, novel]. In Franczuzskaya semiotika: Ot strukturalizma k post-strukturalizmu, comp. and transl. G. Kosikov (p. 427–457). Moscow: IG Progress.

Paul, C. (2017). Cifrovoe iskusstvo [Digital art]. Moscow: Ad Marginem Press.

Manovich, L. (2018). Yazyk novykh media [The language of new media]. Moscow: Ad Marginem Press.

Martynov, V. (2002). Konec vremeni kompozitorov [The end of the era of composers], afterword by T. Cherednichenko. Moscow: Russkiy put.

Mol, A. et. al. (1975). Iskusstvo i EVM [Art and computer]. Moscow: Mir.

Rakunova, I. (2010). Novye kompozitorskie tekhnologii: Tvorchestvo Ally Zagajkevich [New composing techniques: Works by Alla Zahaikevych]. Kyiv: Feniks.

Rush, M. (2018). Novye media v iskusstve [New media in art]. Moscow: Ad Marginem Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Чібалашвілі, А. (2021). Роль автора в мистецтві нових медіа на прикладі композиторських пошуків. Щорічний науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (17(2), 54–59. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247962

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА