XR-технології в мистецтві України
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151063Ключові слова:
Xr технологія, VR/AR/MR віртуальна, доповнена, змішана реальність, 360-градусне відео, інтерактивний наратив, українське мистецтвоАнотація
Розглянуто деякі українські ініціативи, що розвивають VR/AR/MR і 360-градусний інтерактивний кінематограф: Sensorama, VR First, що базуються в UNIT.сity, новому технологічному парку в Києві, і компанія MMOne в Одесі, яка створила перше у світі триосьове крісло віртуального симулятора реальності, що рухається відповідно до дії у відеогрі. Подано короткий огляд діяльності Sensorama, що вирощує екосистему VR/AR в Україні, підтримуючи таланти інфраструктурою, освітою, наставництвом, інвестиціями, організовуючи публічні події, VR фестиваль «Калейдо», X Реальність Hackathon, Мистецький штучний інтелект, VR ART перформенси в реальному часі, стимулює розвиток імерсивного театру.
Проаналізовано практики українського мистецтва VR/AR із питанням: чи можемо ми зробити віртуальну реальність «вдумливим місцем», місцем для постановки питань, залучаючи контекст для критичного підходу? Серед прикладів — інтерактивний документальний фільм «Чорнобиль 360», створений засновниками Лабораторії Sensorama (відзнятий у сферичному 360-градусому вигляді, зараз має попит на глобальному ринку) про Чорнобильську атомну електростанцію, яка була місцем Чорнобильської катастрофи в 1986 році, а також «Рани 360» та «Вівчарі».
Описано контексти, в яких українські приклади мистецтва з VR/AR технологіями і 360-градусний відеонаратив існують сьогодні, тоді як технології XR пропонують українському креативному сектору багатообіцяючу перспективу.
З’ясовано, що відсутність колаборативних залучень та інституційних міжнародних зв’язків — причини невидимості українського мистецтва з використанням технологій на світовій арт-сцені.
Посилання
Paradiso J., Landay J. Guest editors’ introduction: Cross-reality environments // IEEE Pervasive Computing. (2009). No. 8. P. 3.
Smith D., Protevi J. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 ed.) / Zalta, Edward N., ed. Metaphysics Research Lab, Stanford University. URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/deleuze/ (updated: 01.01.2015).
Bridle J. Report from Austin, Texas, on the New Aesthetic panel at SXSW. URL: http://booktwo.org/notebook/sxaesthetic (updated: 03.15.2015).
Manovich L. The Language of new Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001.
McLuhan M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto, Canada: University of Toronto Press, 1962.
Roberts D. Post-truth policy. Grist. URL: https://grist.org/article/2010-03-30-post-truth-politics (updated: 04.01.2010).
Bauman Z. Liquid Modernity. Oxford, United Kingdom: Polity Press, 2000.
Klinenberg E. Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone. New York: The Penguin Press, 2012.
Chepelyk O. The “COLLIDER” project as a Model of Post-MediaArt Combining Science, Public Spaces, History and New Technologies to Rethink Worldwide Changes. Renewable Futures. Art, Science and Society in the Post-Media Age / Rasa Smite, Raitis Smits and Armin Medosch, ed. Riga: RIXC, 2017.
Hansen M. New Philosophy for New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2004.
Deleuze G., & Guattari F. Tysiacha plato. Kapitalizm i shizof renia / Per. s fr. i poslesl. Y. I. Svirskogo nauch. red. V. Y. Kuznietsov. Yekaterinburg: U-Faktoria; Moskva: Astrel’, 2000. 895.
Premiera “Vivchari” u VR-formati. URL: https://molodist.com/novini/prem-yera-vivchari-u-vr-formati.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Оксана Чепелик
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.