DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151063

XR-технології в мистецтві України

Оксана Чепелик

Анотація


Розглянуто деякі українські ініціативи, що розвивають VR/AR/MR і 360-градусний інтерактивний кінематограф: Sensorama, VR First, що базуються в UNIT.сity, новому технологічному парку в Києві, і компанія MMOne в Одесі, яка створила перше у світі триосьове крісло віртуального симулятора реальності, що рухається відповідно до дії у відеогрі. Подано короткий огляд діяльності Sensorama, що вирощує екосистему VR/AR в Україні, підтримуючи таланти інфраструктурою, освітою, наставництвом, інвестиціями, організовуючи публічні події, VR фестиваль «Калейдо», X Реальність Hackathon, Мистецький штучний інтелект, VR ART перформенси в реальному часі, стимулює розвиток імерсивного театру.

Проаналізовано практики українського мистецтва VR/AR із питанням: чи можемо ми зробити віртуальну реальність «вдумливим місцем», місцем для постановки питань, залучаючи контекст для критичного підходу? Серед прикладів — інтерактивний документальний фільм «Чорнобиль 360», створений засновниками Лабораторії Sensorama (відзнятий у сферичному 360-градусому вигляді, зараз має попит на глобальному ринку) про Чорнобильську атомну електростанцію, яка була місцем Чорнобильської катастрофи в 1986 році, а також «Рани 360» та «Вівчарі».

Описано контексти, в яких українські приклади мистецтва з VR/AR технологіями і 360-градусний відеонаратив існують сьогодні, тоді як технології XR пропонують українському креативному сектору багатообіцяючу перспективу.

З’ясовано, що відсутність колаборативних залучень та інституційних міжнародних зв’язків — причини невидимості українського мистецтва з використанням технологій на світовій арт-сцені.


Ключові слова


Xr технологія; VR/AR/MR віртуальна; доповнена; змішана реальність; 360-градусне відео; інтерактивний наратив; українське мистецтво

Повний текст:

PDF

Посилання


Paradiso J., Landay J. Guest editors’ introduction: Cross-reality environments // IEEE Pervasive Computing. (2009). No. 8. P. 3.

Smith D., Protevi J. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 ed.) / Zalta, Edward N., ed. Metaphysics Research Lab, Stanford University. URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/deleuze/ (updated: 01.01.2015).

Bridle J. Report from Austin, Texas, on the New Aesthetic panel at SXSW. URL: http://booktwo.org/notebook/sxaesthetic (updated: 03.15.2015).

Manovich L. The Language of new Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001.

McLuhan M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto, Canada: University of Toronto Press, 1962.

Roberts D. Post-truth policy. Grist. URL: https://grist.org/article/2010-03-30-post-truth-politics (updated: 04.01.2010).

Bauman Z. Liquid Modernity. Oxford, United Kingdom: Polity Press, 2000.

Klinenberg E. Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone. New York: The Penguin Press, 2012.

Chepelyk O. The “COLLIDER” project as a Model of Post-MediaArt Combining Science, Public Spaces, History and New Technologies to Rethink Worldwide Changes. Renewable Futures. Art, Science and Society in the Post-Media Age / Rasa Smite, Raitis Smits and Armin Medosch, ed. Riga: RIXC, 2017.

Hansen M. New Philosophy for New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2004.

Deleuze G., & Guattari F. Tysiacha plato. Kapitalizm i shizof renia / Per. s fr. i poslesl. Y. I. Svirskogo nauch. red. V. Y. Kuznietsov. Yekaterinburg: U-Faktoria; Moskva: Astrel’, 2000. 895.

Premiera “Vivchari” u VR-formati. URL: https://molodist.com/novini/prem-yera-vivchari-u-vr-formati.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


Paradiso J., Landay J. Guest editors’ introduction: Cross-reality environments // IEEE Pervasive Computing. (2009). No. 8. P. 3.

Smith D., Protevi J. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 ed.) / Zalta, Edward N., ed. Metaphysics Research Lab, Stanford University. URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/deleuze/ (updated: 01.01.2015).

Bridle J. Report from Austin, Texas, on the New Aesthetic panel at SXSW. URL: http://booktwo.org/notebook/sxaesthetic (updated: 03.15.2015).

Manovich L. The Language of new Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001. 

McLuhan M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic  Man. Toronto, Canada: University of Toronto Press, 1962.

Roberts D. Post-truth policy. Grist. URL: https://grist.org/article/2010-03-30-post-truth-politics (updated: 04.01.2010). 

Bauman Z. Liquid Modernity. Oxford, United Kingdom: Polity Press, 2000.

Klinenberg E. Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone. New York: The Penguin Press, 2012.

Chepelyk O. The «COLLIDER» project as a Model of Post-MediaArt Combining Science, Public Spaces, History and New Technologies to Rethink Worldwide Changes. Renewable Futures. Art, Science and Society in the Post-Media Age / Rasa Smite, Raitis Smits and Armin Medosch, ed. Riga: RIXC, 2017.

Hansen M. New Philosophy for New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2004.

Делёз Ж., & Гваттари Ф. Тысяча плато. Капитализм и шизо­френия / Пер. с фр. и послесл. Я. И. Свирского, науч. ред. В. Ю. Кузне­цов. Екатеринбург: У-Фактория; Москва: Астрель, 2000. 895 с.

Прем’єра «Вівчарі» у VR-форматі. URL: https://molodist.com/novini/prem-yera-vivchari-u-vr-formati (дата звернення: 5.09.2018).





Copyright (c) 2019 Оксана Чепелик

ISSN: 1992-5514 (Print), e-ISSN: 2618-0987