XR-технології в мистецтві України

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151063

Ключові слова:

Xr технологія, VR/AR/MR віртуальна, доповнена, змішана реальність, 360-градусне відео, інтерактивний наратив, українське мистецтво

Анотація

Розглянуто деякі українські ініціативи, що розвивають VR/AR/MR і 360-градусний інтерактивний кінематограф: Sensorama, VR First, що базуються в UNIT.сity, новому технологічному парку в Києві, і компанія MMOne в Одесі, яка створила перше у світі триосьове крісло віртуального симулятора реальності, що рухається відповідно до дії у відеогрі. Подано короткий огляд діяльності Sensorama, що вирощує екосистему VR/AR в Україні, підтримуючи таланти інфраструктурою, освітою, наставництвом, інвестиціями, організовуючи публічні події, VR фестиваль «Калейдо», X Реальність Hackathon, Мистецький штучний інтелект, VR ART перформенси в реальному часі, стимулює розвиток імерсивного театру.

Проаналізовано практики українського мистецтва VR/AR із питанням: чи можемо ми зробити віртуальну реальність «вдумливим місцем», місцем для постановки питань, залучаючи контекст для критичного підходу? Серед прикладів — інтерактивний документальний фільм «Чорнобиль 360», створений засновниками Лабораторії Sensorama (відзнятий у сферичному 360-градусому вигляді, зараз має попит на глобальному ринку) про Чорнобильську атомну електростанцію, яка була місцем Чорнобильської катастрофи в 1986 році, а також «Рани 360» та «Вівчарі».

Описано контексти, в яких українські приклади мистецтва з VR/AR технологіями і 360-градусний відеонаратив існують сьогодні, тоді як технології XR пропонують українському креативному сектору багатообіцяючу перспективу.

З’ясовано, що відсутність колаборативних залучень та інституційних міжнародних зв’язків — причини невидимості українського мистецтва з використанням технологій на світовій арт-сцені.

Біографія автора

Оксана Чепелик, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат наук, старший науковий співробітник, провідний науковий спеціаліст Відділу мистецтва новітніх технологій Інституту проблем сучасного мистецтва НАМУ

Посилання

Paradiso J., Landay J. Guest editors’ introduction: Cross-reality environments // IEEE Pervasive Computing. (2009). No. 8. P. 3.

Smith D., Protevi J. The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Winter 2015 ed.) / Zalta, Edward N., ed. Metaphysics Research Lab, Stanford University. URL: https://plato.stanford.edu/archives/win2015/entries/deleuze/ (updated: 01.01.2015).

Bridle J. Report from Austin, Texas, on the New Aesthetic panel at SXSW. URL: http://booktwo.org/notebook/sxaesthetic (updated: 03.15.2015).

Manovich L. The Language of new Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2001.

McLuhan M. The Gutenberg Galaxy: The Making of Typographic Man. Toronto, Canada: University of Toronto Press, 1962.

Roberts D. Post-truth policy. Grist. URL: https://grist.org/article/2010-03-30-post-truth-politics (updated: 04.01.2010).

Bauman Z. Liquid Modernity. Oxford, United Kingdom: Polity Press, 2000.

Klinenberg E. Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone. New York: The Penguin Press, 2012.

Chepelyk O. The “COLLIDER” project as a Model of Post-MediaArt Combining Science, Public Spaces, History and New Technologies to Rethink Worldwide Changes. Renewable Futures. Art, Science and Society in the Post-Media Age / Rasa Smite, Raitis Smits and Armin Medosch, ed. Riga: RIXC, 2017.

Hansen M. New Philosophy for New Media. Cambridge, Mass.: The MIT Press, 2004.

Deleuze G., & Guattari F. Tysiacha plato. Kapitalizm i shizof renia / Per. s fr. i poslesl. Y. I. Svirskogo nauch. red. V. Y. Kuznietsov. Yekaterinburg: U-Faktoria; Moskva: Astrel’, 2000. 895.

Premiera “Vivchari” u VR-formati. URL: https://molodist.com/novini/prem-yera-vivchari-u-vr-formati.

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-12-13

Як цитувати

Чепелик, О. (2018). XR-технології в мистецтві України. Художня культура. Актуальні проблеми, (14), 60–71. https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151063

Номер

Розділ

Статті