Формально-стилістичні та композиційні особливості колажів Сергія Параджанова
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151189Ключові слова:
колажі Сергія Параджанова, композиційні особливості, формально-стильові рішення, візуальні арт-практикиАнотація
Колажі Сергія Параджанова охарактеризовано як один ыз визначних творчих здобутків майстра, як зразки сучасної (contemporary) для свого часу арт-практики вмежах візуального мистецтва. Акцентовано увагу на тому, що для С. Параджанова в скрутні для його творчості часи колажі стали чи не єдиною можливою лабораторією творчих пошуків. Розкрито композиційні та стильові особливості колажів С. Параджанова; виявлено присутність у них принципів інтертекстуальності, асоціативності, «зворотності реконструкції елементів» та ін. Підкреслено, що в колажах С. Параджанова «бідність» матеріалів компенсувалася вишуканою грою фактурами, візуальною інтерпретацією, яка відточувалася предметно-просторовою комбінаторикою, змістовними і візуальними цитаціями, які склали основу параджанівського «алфавіту». Вказано що найбільш значущою рисою колажів є формування «метамови візуального», що створює можливості для діалогу з паралельними арт-просторами. Використання С. Параджановим усіх можливостей колажного мислення призвело до виходу за межі колажу, дозволивши синтезувати традиційні колажні прийоми з елементами деколажу, асамбляжу, реді-мейду.
Посилання
Abramyan L. Simvol i ritual v strukture filma: zametki o poetike Paradzhanova. URL: http://www.elzabair.ru/cntnt/lmenu/biblioteka/lyubimye_s1/abramyan_l.html.
Angaladyan R. Paradzhanov: kollazh teni i tsveta v diapazone odnogo chelovecheskogo serdtsa [O zhizni i tvorchestve kinorezhissera] // Zvezda. 2001. # 3. S. 198–206.
Asalhanova M. Kollazh kak iskusstvo: tehnika, istoriya, hudozhniki // Tsarskoselskie chteniya. 2014. Vyip. # XVIII. T. I: Sovremennyie problemyi teorii i istorii iskusstva. S. 161–164.
Bodnarchuk T. Postmodernists`ki tendenciyi u suchasnomu ukrayins`komu my`stecztvi: Avtoref. dy`s. … kand. my`stecztvozn.: 26.00.01 / L`viv. nacz. muz. akad. im. M.V. Ly`senka. L`viv, 2009. 20 s.
Bazhenov V. Sergey Paradzhanov: vstrechi // Znamya. 2015. # 1. S. 143–162.
Guchinova E.-B. Chernoe solntse i ogorozhennyiy prostor: obrazyi nevoli v tvorchestve Sergeya Paradzhanova i Kadzuki Yasuo // Comparative Studies on Regional. — 2013. No. 12: Imagining the Landscape: Views from Armenia and Japan. P. 45–58.
Zaharova E. Heppening, performans, envayroment — stanovlenie novoy kontseptsii iskusstva // Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta: Kulturologiya i iskusstvovedenie. 2013. #4 (12). S. 21–25.
Katanyan V. Paradzhanov. Tsena vechnogo prazdnika. Moskva: Chetyire iskusstva, 1994. 205 s.
Kondahsazov R. Nezakonchennyie tetradi. Fragmentyi iz knigi vospominaniy // Zasluzhennyiy hudozhnik Gruzii; Vosp. o S. Paradzhanove // Druzhba Narodov. — 2011. # 9.
Kuntsev G. Zhil-byil Paradzhanov: Dokumentalnaya povest[Garri Kuntsev, zvukooperator, rezhisser, stsenarist] // Druzhba Narodov. 2011. # 9.
Nikoryak N. Intermedial`nist` yak zhanrotvorchy`j faktor (Kinoscenarna specy`fika «Ky`yivs`ky`xfresok» Sergiya Paradzhanova) // Py`tannya literaturoznavstva / Pytannia literaturoznavstva / Problems of Literary Criticism. 2013. #88. S. 351–367.
Oganesyan M., G`reshly`k I. Sergij Paradzhanov — genij, yakogo ne zrozumily` // Ukrayins`ky`j zhurnal (Chexiya). 2007. # 12. S. 33–34.
Pedan I. Kolazh v art-dy`zajni: stanovlennya ta xudozhni osobly`- vosti // Visny`k XDADM. 2015. # 4. S. 44–49.
Petrova O.M. Paradzhanov yak grayucha lyudy`na v konteksti my`stecztva transavangardu // Petrova O.M. My`stecztvoznavchi refleksiyi: Istoriya, teoriya ta kry`ty`ka obrazotvorchogo my`stecztva 70-xrokiv XX st. Ky`yiv, 2004. S. 72–75.
Reshetova M. Kollazh i performans kak strategii razmyivaniya granits mezhdu traditsionnyimi praktikami iskusstva // Vestnik OGU. 2012. # 9 (145). S. 65–69.
Sarkisyan Z. Armeniya. Paradzhanov. Zhizn v kollazhah [vspominaet direktor doma-muzeya Sergeya Paradzhanova (Erevan). URL: http://glasweb.com/armeniya-paradzhanov-zhizn-v-kollazhah.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Надія Золотухіна, Наталія Мархайчук, Володимир Тарасов, Катерина Чадаєва
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.