Міфологічні інтенції в сучасній українській музичній культурі (на прикладі камерної музики В. Рунчака та О. Безбородька)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(1).2019.169001

Ключові слова:

міф, ритуалістична парадигма, міфологічні інтенції, міфопоетичний компонент, О. Безбородько, В. Рунчак

Анотація

У статті актуалізується роль міфологічного компонента у сучасній українській камерній музиці. У запропонованих музичних прикладах спостерігаємо різні варіанти його втілення. У «“Hoši‘anā” (Осанна) — музикантам, яких немає з нами…, вже та ще» В. Рунчака ця особливість реалізується через інноваційні жанрові моделі камерної музики і є безпосередньою вказівкою щодо тих чи інших дій виконавця стосовно цілісності інтерпретації музичного полотна. Проте композитор не відмовляється і від креативного включення міфології у програмність свого експериментального задуму, спрямованої викликати у слухача своє, індивідуальне прочитання авторського задуму. Відзначимо також важливу смислоутворювальну функцію т. зв. ритуалістичної парадигми у «КОММОΣ» О. Безбородька, що так само допомагає декодувати текст. Адже без інтерпретації складної системи співвідношень музичного мислення і міфопоетичного (ритуалістичного) дійства твір втрачає смислову множинність і неоднозначність.

Біографія автора

Ігор Савчук, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine

Igor Savchuk

Candidate in Art Studies, senior researcher, Deputy Director for Scientific Affairs, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine

Посилання

Akopyan L. Mifotvorchestvo i muzyika v XX veke // Akopyan L. Analiz glubinnoy strukturyi muzyikalnogo teksta. Moskva: Praktika, 1995. S. 138–150.

Garmel O. G. Fenomen «chuzhogo» teksta v sovremennoy muzyike. Aspekt neomifologicheskih intentsiy hudozhestvennogo myishleniya: Dis. … kand. iskusstvovedeniya: 17.00.03 / Natsionalnaya muzyikalnaya akademiya Ukrainyi imeni P. I. Chaykovskogo. Kiev, 2005. 227 l.

Gerver L. L. K probleme “mif i muzyika» // Muzyika i mif: Sb. trudov. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1992. Vyip. 118. S. 7–21.

Ivashkin A. V. Charlz Ayvz i muzyika XX veka. Moskva: Sov. kompozitor, 1991. 463 s.

Krasnova O. B. O sootnosimosti kategoriy mifopoeticheskogo i muzyikalnogo // Muzyika i mif. Sb. trudov. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1992. Vyip. 118. S. 22–39.

Muzyika i mif: Sb. trudov. Moskva: GMPI im. Gnesinyih, 1992. Vyip. 118. 164 s.

Osadchaya O. Yu. Mifologiya muzyikalnogo teksta // Izrail HHI. Muzyikalnyiy zhurnal. 2016. # 2 (56). URL: http://www.21israelmusic.com/Mif.htm (data obrascheniya: 1.05.2019).

Rudnev V. Slovar kulturyi HH veka. Moskva: Agraf, 1997. 384 s.

Smirnova A. I. Russkaya naturfilosofskaya proza vtoroy polovinyi HH veka: ucheb. posobie. Moskva: Flinta, 2012. URL: http://www.litres.ru/pages/biblio_book/?art=316739 (data obrascheniya: 1.05.2019).

Chibalashvili A. Kontseptualnyi syntez u suchasnii ukrainskii khudozhnii kulturi (na materiali kamernoi muzyky): Dys. … kand. mystetstvoznavstva: 26.00.01 / Nats. akad. mystetstv Ukrainy, In-t problem suchas. mystetstva. Kyiv, 2015. 176 s.

Yaniuk B. M. Obrazy i znaky «pokaiannoho stykha» Ihoria Shcherbakova: refleksii pokaiannia v ukrainskii muzytsi kintsia druhoho tysiacholittia // Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2013. Vyp. 105: Na skryzhaliakh muzychnoi istorii: ukrainska muzyka ta kulturnyi protses. S. 364–380.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-05-29

Як цитувати

Савчук, І. (2019). Міфологічні інтенції в сучасній українській музичній культурі (на прикладі камерної музики В. Рунчака та О. Безбородька). Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (15(1), 50–56. https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(1).2019.169001

Номер

Розділ

Статті