Комунікативна природа ранньої творчості Бориса Лятошинського

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(2).2019.186130

Ключові слова:

комунікація, комунікативно-інформацій процес, семантика, семіотика, рання творчість Бориса Лятошинського

Анотація

У статті проаналізовано семантичний наратив творчості Б. Лятошинського 1910-х років. Обумовлений комунікаційно-інформативними взаємодіями позамузичних і музичних сенсів культурного простору, він сприяє розширенню гіпертекстового простору культури, зокрема реконструює погляди на життєтворчість Лятошинського як на детермінанту розвитку української музичної культури ХХ століття. У цьому руслі комунікація та, відповідно, комунікаційно-інформаційний процес формують своєрідну матрицю дослідження музичного тексту як сукупність комунікативних стратегій, адаптованих межами взаємодій музичної культури та соціуму. Важливими у цьому процесі є врахування таких комунікаційних взаємодій, як часопростір творчості, фізичної і символічної площин прояву новацій, втілюваних митцем; соціокультурної комунікації митця і середовища; простору автора і простору інтерпретації дослідника; і, як наголошувалося, комунікативного простору семантичних знаків, сконцентрованих у них ідей, образів, уявлень, емоційних переживань, народжених художньою свідомістю автора і реконструйованих інтерпретатором його творчості. Використовуючи представлений категоріальний підхід в окресленні системи координат музичної творчості митця, ми таким чином збагачуємо усталені теоретичні складові аналізу музичного тексту новими ціннісносмисловими полями значень, змодельованими контекстуальним комунікаційним прочитанням тексту і особистості творця в бажанні осягнути іманентність авторського задуму.

Біографія автора

Ігор Савчук, ІПСМ НАМ України

кандидат мистецтвознавства, старший науковий співробітник, заступник директора з наукової роботи

Посилання

Gumilev L. N. Mozhet li proizvedenie izyaschnoy slovesnosti byit istoricheskim istochnikom? // Russkaya literatura. 1972. # 1. S. 247.

Derrida Zh. Pysmo ta vidminnist. Kyiv: Osnovy, 2004. 602 s.

Kanievska D. A. B. M. Liatoshynskyi i D. D. Shostakovych: porivnialno-typolohichnyi analiz tvorchosti: Avtoref. dys. ... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03; NMAU im. P. I. Chaikovskoho. Kyiv, 2002. 20 s.

Kovalska-Frait O. V. Symvolistski tendentsii u prohramnykh fortepiannykh tvorakh F. Yakymenka ta B. Liatoshynskoho // Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir: Zb. nauk st. Kyiv: IMFE im. M. T. Rylskoho, 2009. Vyp. 3. S. 188–199. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/39415/15-Frajt.pdf?se-quen-ce=1 (access date: 06.13.2019).

Lotman Yu. M. Kultura i yazyik // Lotman Yu. M. Semiosfera. Sankt-Peterburg: Iskusstvo-SPB, 2000. S. 396–399.

Lotman Yu. M. Tekst v tekste // Lotman Yu. M. Ob iskusstve. Sankt-Peterburg: Iskusstvo-SPB, 1998. S. 423–435.

Mankevich I. A. Literaturnyie kommunikatsii i kulturologicheskoe znanie // Voprosyi filologii. 2006. # 1. S. 167–175. URL: http://infoculture.rsl.ru/donArch/home/news/dek/2008/02/2008-02_r_dek-s2.htm (access date: 06.13.2019).

Novakovych M. Kanon ukrainskoho muzychnoho modernizmu (na prykladi tvorchosti Borysa Liatoshynskoho): Monohrafiia. Lutsk: PVD Tverdynia, 2012. S. 61.

Pirs Ch. Elementyi logiki // Semiotika. Antologiya. Moskva: Akadem. proekt, 2001. S. 165–227.

Keith A. Natural Language Semanticsyu Blackwell Publishers Ltd, Oxford, 2001. R. 251.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-06

Як цитувати

Савчук, І. (2019). Комунікативна природа ранньої творчості Бориса Лятошинського. Художня культура. Актуальні проблеми, (15(2), 66–73. https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(2).2019.186130

Номер

Розділ

Статті