DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205234

Історична динаміка мистецтвознавчих понять кінця ХІХ — початку ХХ століття в Україні

Наталя Мандра

Анотація


Розглянуто домінантні мистецтвознавчі поняття епохи, визначені з точки зору їхнього значення для постановки та розв’язання головних мистецьких проблем означеної доби. Виокремлено сукупність понять, підпорядкованих пошукам «граматики мистецтва», визначено їхній зв’язок з категорією форми як укладу елементів, а також із категоріями візуальності та дескриптивності. Простежено зв’язок між зміною мистецтвознавчої методології та зміною значення понять в українському контексті.


Ключові слова


термінологія; мистецтвознавство; мистецтвознавчі поняття; дескриптивність; візуальність; бароко; авангард; експеримент

Повний текст:

PDF

Посилання


Bazen Zh. Istoriya istorii iskusstva ot Vazari do nashih dney. Moskva: Progress, 1994. 528 s.

Bohomazov O. Zhyvopys ta elementy. Kyiv: Zadumlyvyi straus, 1996. 176 s.: il.

Bohomazov O. Pervaia vыstavka kartyn hruppy khudozhnykov «Koltso» // Savytska L. Khudozhnia krytyka v Ukraini. Druha polovyna XIX — pochatok XX st. Khrestomatiia / Akademiia mystetstv Ukrainy, Rivnenskyi in-tslovianoznavstva Kyivskoho slovianskoho untu. Kyiv: Kadry, 2001. S. 309–311.

Boichuk M. Vizantinizm // Ukrainski avanhardysty yak teoretyky i publitsysty. Kyiv: RVA «Triumf», 2005. S. 97–98.

Bod R. Zabuti nauky. Istoriia humanitarnykh nauk. Kyiv: Vyd-vo Zhupanskoho, 2016. 376 s.

Borysov V., Holota P., Yermilov V., Koliada H., Levada O., Tasin S., Troianker R., Polishchuk V., Chernov L., Yaryna V. Proklamatsiia avanhardu // Biuleten avanhardu. Kharkiv, 1928. S. 1–6.

Velflin G. Osnovnyie ponyatiya istorii iskusstv. Moskva; Leningrad: Akademiya, 1930. 344 s.: il.

Holubets O. Problemy terminolohii: Rudymenty mynuloho // MIST: Mystetstvo, istoriia, suchasnist, teoriia. 2008. Vyp. 4–5. S. 64–71.

Horbachev D. Prorochyi rukopys // Bohomazov O. Zhyvopys ta elementy. Kyiv: Zadumlyvyi straus, 1996. C. 3–4.

Hundorova T. ProIavlennia Slova. Dyskursiia rannoho ukrainskoho modernizmu. Kyiv: Krytyka, 2009. 447 s.

Kandinskiy V.V. Tochka i liniya na ploskosti. Sankt-Peterburg: Azbuka-klassika, 2006. 240 s.

Kashuba-Volvach O. Davyd Burliuk: Faktura zhyvopysu // Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky. Kyiv, 2012. Vyp. 4. S. 96–100.

Malevich K. Ot kubizma i futurizma k suprematizmu // Malevich K. Chernyiy kvadrat. Sankt-Peterburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, 2019. S. 14–41.

Malevich K. Perelom // Malevich K. Chernyiy kvadrat. SanktPeterburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, 2019. S. 89–93.

Pavlutskyi H. Novoe napravlenye v zhyvopysy. Kubyzm y neo-futuryzm // Savytska L. Khudozhnia krytyka v Ukraini. Druha polovyna XIX— pochatok XX st. Khrestomatiia / Akademiia mystetstv Ukrainy, Rivnenskyi in-tslovianoznavstva Kyivskoho slovianskoho un-tu. Kyiv: Kadry, 2001. S. 304–307.

Palmov V. Problema koloru v stankovii kartyni // Nova heneratsiia. 1929. # 7. S. 42–48.

Palmov V. Pro moi roboty // Nova heneratsiia. 1929. # 8. S. 27–29.

Palmov V. Korotkyi avtozhyttiepys // Nova heneratsiia. 1929. # 9. S. 61.

Puchkov A. Mystetstvoznavets Hryhorii Pavlutskyi, pershyi ukrainskyi. Niu-York: Almaz, 2018. 144 s.: il.

Semenko M. Poezomaliarstvo // Semafor u maibutnie. 1922. # 1. S. 31–36.

Tatarkevych V. Istoriia shesty poniat: Mystetstvo. Prekrasne. Forma. Tvorchist. Vidtvornytstvo. Estet. perezhyvannia. Kyiv: Yunivers, 2001. 368 s.

Udris I.M. Ukrainske mystetstvoznavstvo kintsia KhIKh — pochatku KhKh stolittia u konteksti tohochasnoi yevropeiskoi nauky pro mystetstvo: idei, teorii, metody // Mystetstvoznavchi zapysky. 2018. Vyp. 33. S. 110–116.

Udris I. Universytetska nauka Livoberezhnoi Ukrainy u konteksti stanovlennia natsionalnoho mystetstvoznavstva u kintsi KhIKh — pochatku KhKh stolittia // Ckryzhali. Dekoratyvne mystetstvo i dyzain: Nauk.-myst. studii / KDIPDM im. M. Boichuka. Kyiv; Chernivtsi: Rodovid, 2010. # 2–3. S. 68–74.

Ushkalov L. Take solodke slovo «baroko». URL: https://kharkivnspu.org.ua/archives/5635 (data zvernennia: 03.05.2020).

Filosofskiy slovar / pod red. M.M. Rozentalya. Moskva: Politizdat, 1972. 496 s.

Kholostenko Ye. Mykola Rokytskyi. Kharkiv: Rukh, 1933. 50 s.: il.

Chop T. Poniattia novoho v estetytsi futuryzmu // Zbirnyk tez dopovidei KhVII naukovoi konferentsii TNTU im. I. Puliuia, 20–21 lystopada 2013 r. Ternopil: TNTU, 2013. Tom III: Humanitarni, sotsialni ta ekonomichni nauky. S. 91.

Yavorska H.M. Preskryptyvna linhvistyka yak dyskurs (metodolohichnyi, sotsiolinhvistychnyi, etnokulturnyi aspekty): Avtoref. dys… d-ra filol. nauk: 10.02.15 / In-t ukr. movy NAN Ukrainy. Kyiv, 2000. 36 c.


Пристатейна бібліографія ДСТУ


Базен Ж. История истории искусства от Вазари до наших дней. Москва: Прогресс, 1994. 528 с.

Богомазов О. Живопис та елементи. Київ: Задумливий страус, 1996. 176 с.: іл.

Богомазов О. Первая выставка картин группы художников «Кольцо» // Савицька Л. Художня критика в Україні. Друга половина XIX — початок XX ст. Хрестоматія / Академія мистецтв України, Рівненський ін-т слов’янознавства Київського слов’янського ун-ту. Київ: Кадри, 2001. С. 309–311.

Бойчук М. Візантінізм // Українські авангардисти як теоретики і публіцисти. Київ: РВА «Тріумф», 2005. С. 97–98.

Бод Р. Забуті науки. Історія гуманітарних наук. Київ: Вид-во Жупанського, 2016. 376 с.

Борисов В., Голота П., Єрмілов В., Коляда Г., Левада О., Тасін С., Троянкер Р., Поліщук В., Чернов Л., Ярина В. Прокламація авангарду // Бюлетень авангарду. Харків, 1928. С. 1–6.

Вельфлин Г. Основные понятия истории искусств. Москва; Ленинград: Академия, 1930. 344 с.: ил.

Голубець О. Проблеми термінології: Рудименти минулого //МІСТ: Мистецтво, історія, сучасність, теорія. 2008. Вип. 4–5. С. 64–71.

Горбачев Д. Пророчий рукопис // Богомазов О. Живопис та елементи. Київ: Задумливий страус, 1996. C. 3–4.

Гундорова Т. ПроЯвлення Слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Київ: Критика, 2009. 447 с.

Кандинский В. В. Точка и линия на плоскости. Санкт-Петербург: Азбука-классика, 2006. 240 с.

Кашуба-Вольвач О. Давид Бурлюк: Фактура живопису // Актуальні проблеми мистецької практики і мистецтвознавчої науки. Київ, 2012. Вип. 4. С. 96–100.

Малевич К. От кубизма и футуризма к супрематизму // Малевич К. Черный квадрат. Санкт-Петербург: Азбука, Азбука-Аттикус, 2019. С. 14–41.

Малевич К. Перелом // Малевич К. Черный квадрат. СанктПетербург: Азбука, Азбука-Аттикус, 2019. С. 89–93.

Павлуцкий Г. Новое направление в живописи. Кубизм и нео-футуризм // Савицька Л. Художня критика в Україні. Друга половина XIX — початок XX ст. Хрестоматія / Академія мистецтв України, Рівненський ін-т слов’янознавства Київського слов’янського ун-ту. Київ: Кадри, 2001. С. 304–307.

Пальмов В. Проблема кольору в станковій картині // Нова генерація. 1929. №7. С. 42–48.

Пальмов В. Про мої роботи // Нова генерація. 1929. № 8. С. 27–29.

Пальмов В. Короткий автожиттєпис // Нова генерація. 1929. №9. С. 61.

Пучков А. Мистецтвознавець Григорій Павлуцький, перший український. Нью-Йорк: Алмаз, 2018. 144 с.: іл.

Семенко М. Поезомалярство // Семафор у майбутнє. 1922. №1. С. 31–36.

Татаркевич В. Історія шести понять: Мистецтво. Прекрасне. Форма. Творчість. Відтворництво. Естет. переживання. Київ: Юніверс, 2001. 368 с.

Удріс І.М. Українське мистецтвознавство кінця ХІХ— початку ХХ століття у контексті тогочасної європейської науки про мистецтво: ідеї, теорії, методи // Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 33. С. 110–116.

Удріс І. Університетська наука Лівобережної України у контексті становлення національного мистецтвознавства у кінці ХІХ — початку ХХ століття // Cкрижалі. Декоративне мистецтво і дизайн: Наук.-мист. студії / КДІПДМ ім. М. Бойчука. Київ; Чернівці: Родовід, 2010. №2–3. С. 68–74.

Ушкалов Л. Таке солодке слово «бароко». URL: https://kharkiv-nspu.org.ua/archives/5635 (дата звернення: 03.05.2020).

Философский словарь / под ред. М. М. Розенталя. Москва: Политиздат, 1972. 496 с.

Холостенко Є. Микола Рокицький. Харків: Рух, 1933. 50 с.: іл.

Чоп Т. Поняття нового в естетиці футуризму // Збірник тез доповідей ХVII наукової конференції ТНТУ ім. І. Пулюя, 20–21 листопада 2013 р. Тернопіль: ТНТУ, 2013. Том ІІІ: Гуманітарні, соціальні та економічні науки. С. 91.

Яворська Г.М. Прескриптивна лінгвістика як дискурс (методологічний, соціолінгвістичний, етнокультурний аспекти): Автореф. дис… д-ра філол. наук: 10.02.15 / Ін-т укр. мови НАН України. Київ, 2000. 36 c.





Copyright (c) 2020 Наталя Мандра

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN: 1992-5514 (Print), e-ISSN: 2618-0987