Мистецтво різьблення і передумови становлення дизайну просторово-предметного середовища в Галичині

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205243

Ключові слова:

мистецтво різьблення, дизайн просторово-предметного середовища, Галичина, традиції, народне мистецтво

Анотація

З’ясовано значення різьблення в організації дизайну просторово-предметного середовища на прикладі Галичини. Однією з причин піднесення у розвитку різьблення на початку ХХ століття була діяльність оригінальних майстрів, джерелом інспірації для яких стали багатовікові традиції народного мистецтва: орнаментально-композиційні структури, сюжети різьбленого декору, технічні прийоми різьблення, символіка образів тощо. Аналізуючи найвідоміші іконостаси, можемо дійти висновку, що основою різьбленого декору є традиції народного релігійного мистецтва (орнамент трилисника та ін.) і архаїки (ромбовидні, колоподібні та інші геометричні орнаменти). Український модерн був вершиною цього тривалого еволюційного процесу формування предметно-просторового середовища церков у Галичині

Біографія автора

Роман Одрехівський, Національний лісотехнічний університет України

доцент, доктор мистецтвознавства, професор кафедри дизайну

Посилання

Herchanivska P.E. Henezys ukrainskoi narodnoi khrystyianskoi arkhitektury // Visnyk derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. 2013. # 2. S. 38–41.

Hrushevskyi M. S. Iliustrovana istoriia Ukrainy: Repryntne vidtvorennia vydannia 1913 roku. Kyiv: [b. v.], 1990. 524 s., il.

Doroshenko D. Narys istorii Ukrainy: v 2 t. Kyiv: Hlobus, 1991. T. 1. 228 s.; T. 2. 349 s.

Istoriia Lvova v dokumentakh ta materialakh / [upor.: U.M. Yedlinska, Ya.D. Isaievych, O.A. Kupchynskyi ta in.]. Kyiv: Nauk. dumka, 1986. 417 s.

Istoriia ukrainskoho mystetstva: v 6 t. / hol. red. M.P. Bazhan. Kyiv: URE. 1966–1970. T. 2: Mystetstvo XIV— pershoi polovyny XVIIstolittia / red. Yu.P. Nelhovskyi (vidp. red.), L.P. Kalenychenko, M.I. Marchenko. 1967. 471 s.

Liubchenko V. F. Lvivska skulptura XVI–XVII stolit. Kyiv: Nauk. dumka, 1981. 214 s., il.

Noha O. Ivan Levynskyi. Khudozhnyk, arkhitektor, promyslovets, pedahoh, hromadskyi diiach. Lviv: Osnova, 1993. 76 s.

Noha O., Yatsiv R. Mystetski tovarystva, obiednannia, uhrupuvannia, spilky Lvova (1860–1998): Materialy do dovidnyka. Lviv: Ukrainski tekhnolohii, 1998. 128 s.

Ovsiichuk V. Maistry ukrainskoho barokko. Zhovkivskyi khudozhnii oseredok. Kyiv: Nauk. dumka, 1991. 398 s., il.

Ovsiichuk V. Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny XVI — pershoi polovyny XVII st. Kyiv: Nauk. dumka, 1985. 182 s., il.

Odrekhivskyi R. Ukrainske natsionalne vidrodzhennia ta rozvytok mystetstva rizblennia v Halychyni: kinets XIX — pochatok XX st. // Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv. 2018. # 2. S. 239–243.

Pereima L. S. Arkhitekturno-khudozhni osoblyvosti formuvannia prostorovo-predmetnoho seredovyshcha v Halychyni kintsia XIX — pochatku XX st.: mahisterska dyplomna robota za spets. 8.02020701 / Natsionalnyi lisotekhnichnyi universytet Ukrainy. Lviv, 2014. 103 s. [Rukopys].

Savchyn I. Busk. U vyri stolit. Lviv: Lvivski novyny, 1996. 173 s.

Stepovyk D. Istoriia ukrainskoi ikony X–XX st. Kyiv: Lybid, 1996. 436 s., il.

Fihol M.P. Mystetstvo starodavnoho Halycha. Kyiv: Mystetstvo, 1997. 224 s., il.

Istoriia ukrainskoho mystetstva: v 6 t. / hol. red. M. P. Bazhan. Kyiv: URE. 1966–1970. T. 3: Mystetstvo druhoi polovyny XVII– XVIII stolittia / red. P. H. Yurchenko (vidpov. red), P. M. Popov, P.M. Zholtovskyi. 1968. 439 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-11

Як цитувати

Одрехівський, Р. (2020). Мистецтво різьблення і передумови становлення дизайну просторово-предметного середовища в Галичині. Художня культура. Актуальні проблеми, (16(1), 98–102. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205243

Номер

Розділ

Образотворче мистецтво