DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205245

Давньоєгипетські й античні візії у творчому доробку Вільгельма Котарбінського

Ольга Сосік

Анотація


Розглянуто звернення українського художника польського походження Вільгельма Котарбінського до давньоєгипетських й античних візій впродовж кінця XIX — початку XX століть. На прикладі згаданих тем окреслено сутність стилістичних трансформацій творчості художника в період поширення мистецьких віянь, пов’язаних із салонним академізмом, декадансом і символізмом. Зазначено, що класичні твори «на антик» та дотичні до них елементи давньоєгипетського мистецтва доби еллінізму, які увійшли до скарбниці світового мистецтва в період ампіру, склали основу художної мови доби історизму, коли були вдруге пережиті та переосмислені митцями, що пройшли академічну фахову освіту. Ці ж добре розучені першоелементи надалі стали художнім матеріалом, крізь призму якого митці «проживали» новітні філософсько-естетичні враження й вкладали у них нові нашарування смислів


Ключові слова


історизм; єгипетське й античне мистецтво; академізм; декаданс; символізм; творчість В. Котарбінського; орієнталізм; античність

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Valeri P. Ob iskusstve. Moskva: Iskusstvo, 1993. 512 s.

Gruzdeva E. Yu. Izuchenie kulturyi drevnego Egipta v Rossii na rubezhe XIX–XX veka // Vestnik KGU im. N.A. Nekrasova. 2009. # 4. S. 275–278.

Vilhelm Kotarbinskyi: Albom. Kyiv: Ukr. pysmennyk, Ukr. propilei, 2014. 800 s.

Kruzhkova M.I., Marinina O. Yu. Vilhelm Oleksandrovych Kotarbinskyi (1849–1921). Zhyvopys i hrafika z muzeiv Ukrainy ta pryvatnykh kolektsii Kyieva. Kyiv: Biblioteka ukrainskoho mystetstva, 2010. 39 s.

Maletinskiy E.M. Poetika mifa. Moskva: AST, 2006. 406 s.

Mate M.E. Iskusstvo Drevnego Egipta. Moskva: Iskusstvo, 1961. 606 s. 7. Merezhkovskiy D. Misticheskoe dvizhenie. URL: http://dugward.ru/library/merejkovskiy/merejkovskiy_misticheskoe_dvijenie.html (data obrascheniya: 08.03.2020).

Nesterova E.V. Pozdniy akademizm i salon v russkoy zhivopisi vtoroy polovinyi XIX veka: avtoreferat dis. … d-ra iskusstvovedeniya: 17.00.04 / Sankt-Peterb. gos. akadem. in-t zhivopisi, skulpturyi i arhitekturyi im. I.E. Repina. Sankt-Peterburg, 2004. 32 s.

Polevoy V.M. Iskusstvo Gretsii: Drevniy mir. Moskva: Iskusstvo, 1970. 327 s.

Savytska L. L. Henii, kotryi znav shcho robyt // Vilhelm Kotarbinskyi: Albom. Kyiv: Ukr. pysmennyk, Ukr. propilei, 2014. S. 15–34.

Savytska L. L. Vilhelm Kotarbinskyi u mystetstvi svoho chasu // Khronika 2000. Ukraina — Polshcha: dialoh uprodovzh tysiacholit. 2009. # 80. S. 562–587.

Sosik O.D. Motyv potopelnyka u khudozhnikh tvorakh doby fin de siècle // Visnyk KNUKiM. Seriia mystetstvoznavstvo. 2019. # 41. S. 233–240. DOI: 10.31866/2410-1176.41.2019.188705

Tatsit P.K. Annalyi. Istoriya. Moskva: AST, 2005. 832 s.

Turaev B.A. Istoriya drevnego vostoka. Moskva: Kniga po trebovaniyu, 2012. 308 s.

Vseobschaya istoriya iskusstv: v 6 t. / pod red. A.D. Chegodaeva. Moskva: Iskusstvo, 1965. T. 1. Kn. 1: Iskusstvo Drevnego mira. 865 s.

Shkolna O. V. Arabske mystetstvo ta suchasna yoho spetsyfika vyvchennia // Khudozhnia kultura. Aktualni problemy. 2017. # 13. S. 119–127. DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017. 134017


Пристатейна бібліографія ДСТУ


Валери П. Об искусстве. Москва: Искусство, 1993. 512 с.

Груздева Е. Ю. Изучение культуры древнего Египта в России на рубеже XIX–XX века // Вестник КГУ им. Н.А. Некрасова. 2009. №4. С. 275–278.

Вільгельм Котарбінський: Альбом. Київ: Укр. письменник, Укр. пропілеї, 2014. 800 с.

Кружкова М.І., Марініна О. Ю. Вільгельм Олександрович Котарбінський (1849–1921). Живопис і графіка з музеїв України та приватних колекцій Києва. Київ: Бібліотека українського мистецтва, 2010. 39 с.

Малетинский Е. М. Поэтика мифа. Москва: АСТ, 2006. 406 с.

Матье М.Э. Искусство Древнего Египта. Москва: Искусство, 1961. 606 с.

Мережковский Д. Мистическое движение. URL: http://dugward.ru/library/merejkovskiy/merejkovskiy_misticheskoe_dvijenie.html (дата обращения: 08.03.2020).

Нестерова Е. В. Поздний академизм и салон в русской живописи второй половины XIX века: автореферат дис. … д-ра искусствоведения: 17.00.04 / Санкт-Петерб. гос. академ. ин-т живописи, скульптуры и архитектуры им. И.Е. Репина. Санкт-Петербург, 2004. 32 с.

Полевой В. М. Искусство Греции: Древний мир. Москва: Искусство, 1970. 327 с.

Савицька Л.Л. Геній, котрий знав що робить // Вільгельм Котарбінський: Альбом. Київ: Укр. письменник, Укр. пропілеї, 2014. С. 15–34.

Савицька Л.Л. Вільгельм Котарбінський у мистецтві свого часу // Хроніка 2000. Україна — Польща: діалог упродовж тисячоліть. 2009. №80. С. 562–587.

Сосік О. Д. Мотив потопельника у художніх творах доби fin de siècle // Вісник КНУКіМ. Серія мистецтвознавство. 2019. №41. С. 233–240. DOI: 10.31866/2410-1176.41.2019.188705

Тацит П.К. Анналы. История. Москва: АСТ, 2005. 832 с.

Тураев Б.А. История древнего востока. Москва: Книга по требованию, 2012. 308 с.

Всеобщая история искусств: в 6 т. / под ред. А.Д. Чегодаева. Москва: Искусство, 1965. Т. 1. Кн. 1: Искусство Древнего мира. 865 с.

Школьна О. В. Арабське мистецтво та сучасна його специфіка вивчення // Художня культура. Актуальні проблеми. 2017. № 13. С. 119–127. DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514. 13.2017.134017





Copyright (c) 2020 Ольга Сосік

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

ISSN: 1992-5514 (Print), e-ISSN: 2618-0987