Трікстерська сутність феномена «жлобство» у сучасному українському мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205253

Ключові слова:

трікстер, жлобство, «жлоб-арт», сучасне українське мистецтво, опера С. Луньова «Москва — Петушки»

Анотація

Розглянуто культурологічні аспекти феномена «жлобство» та його трікстерську сутність у сучасному образотворчому, літературному та музичному мистецтвах. Не зважаючи на актуальність, проблематика й досі залишається недостатньо дослідженою, хоча і пов’язана згострими питаннями поширення жлобства у всіх соціальних прошарках суспільства, його впливовістю на сучасну українську культуру, що спричинене популяризацією масового мистецтва, формуванням жлобської моделі поведінки, героїзації антигероя. Виявлено спільні та відмінні риси понять «жлоб» і «трікстер», їхнє сучасне розуміння, вплив на сучасне українське мистецтво, трансформаційні процеси в українському суспільстві. Визначено, що феномен «жлобства»— глобальне явище, властиве майже для всіх світових культур, проте воно має свої національні характеристики. Розглянуто історію виникнення мистецького напряму «жлоб-арт» крізь призму трікстерських рис та розкрито його місце у сучасному мистецтві. Виявлено вплив творчості митців-жлобістів на формування ідейно близьких за смислом мистецьких угрупувань та об’єднань. Досліджено трікстерські риси феномена жлобства у сучасній українській естрадній та професійній музиці, зокрема опері С. Луньова «Москва — Петушки». Проаналізовано специфіку цього феномена у контексті співставлення трікстерства головного героя опери й представників радянського жлобства, виявлено їхні спільні риси: маргінальність, медіаторство, лімінальність, сміхове начало, «перевертання» високого та низького. Обґрунтовано характерні трікстерські риси феномена жлобства та їхнє відображення у сучасному українському мистецтві. Визначено, що жлобство властиве всім верствам населення та є рушійним важелем впливу на розвиток сучасної культури.

Біографія автора

Марія Турчина, НМАУ ім. П.І. Чайковського

аспірантка

Посилання

«Alternatyvnyi Shevchenko» vid khudozhnyka Serhiia Koliady. URL: http://7days-ua.com/news/alternatyvnyj-shevchenko-vidhudozhnyka-serhiya-kolyady-foto/ (data zvernennia: 06.04.2020).

Hynes W. J., Doty W. J. Mythical Trickster Figures: Contours, Contexts, and Criticism. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 1993. 328 р.

A. Mukharskyi: «Nyni zhlobstvo skriz — tse toi produkt, yakyi my vyrobliaiemo naibilshe i naikrashche». URL: http://pb.platfor.ma/?p=3536/ (data zvernennia: 05.04.2020).

Bahtin M.M. Voprosyi literaturyi i estetiki. Moskva: Hud. lit., 1975. 504 s.

Bachul T. Filosofiia sonoru periodu mileniumu: osoblyvosti zvukopysu (na prykladi «Tutti» Sviatoslava Lunova) // Naukovyi visnyk NMAU im. P.I. Chaikovskoho. Kyiv, 2013. # 105. S. 382–394.

Bykonia A.H. Typolohiia obrazu kulturnoho heroia v ukrainskykh charivnykh kazkakh ta yaponskykh mifoopovidiakh: dys. … kand. filoloh. nauk: 10.01.07. Kyiv: In-t mystetstvozn., folklorystyky ta etnolohii im. M.T. Rylskoho NAN Ukrainy, 2015. 194 s.

Vasina N. Tema kulturno-istoricheskoy pamyati v fortepiannom tsikle S. Luneva «Mardongi» //KiYivske muzikoznavstvo. KiYiv, 2009. Vip. 29. S. 47–55.

Genis A. Blagaya vest. Venedikt Erofeev // Besedyi o novoy slovesnosti. Beseda pyataya. 1997. URL: http://kirovsk.narod.ru/culture/ludi/erofeev/articles/genis.htm (data obrascheniya: 11.04.2020).

Erofeev V. Valpurgieva noch. Moskva: Zaharov, 2004. 96 s.

Erofeev V. Moskva — Petushki / s komm. E. Vlasova. SanktPeterburg: Azbuka, Azbuka-Attikus, 2015. 672 s.

Kant I. Sochineniya: v 6 t. / pod red. V.F. Asmusa, A.V. Gulyigi, T.I. Oyzermana. Moskva: Myisl, 1964. T. 3. 799 s.

Kereni K.K. Trikster i drevnegrecheskaya mifologiya // Radin P. Trikster. Issledovanie mifov severo-amerikanskih indeytsev s kommentariyami K.G. Yunga iK.K. Kereni / per. s angl. V.V. Kiryuschenko; pod red. A.V. Tavrovskogo. Sankt-Peterburg: Evraziya, 1999. S. 241–265.

Kostyirko O. Lichinka zhloba. URL: http://artukraine.com.ua/a/lichinka-zhloba/#.V9AY5zUp6ep (data obrascheniya: 04.04.2020).

Laschenko S.K. Venedikt Erofeev. Poema «Moskva-Petushki»: opyit muzyikovedcheskogo issledovaniya // Mir iskusstv. Almanah. Sankt-Peterburg, Aleteyya, 2004. Vyip. 5. S. 258–285.

Levi-Stross K. Strukturnaya antropologiya / per. sfr. V.V. Ivanova. Moskva: EKSMO-Press, 2001. 512 s.

Lipovetskiy M. «S potustoronney tochki zreniya»: (Spetsifika dialogizma v poeme Venedikta Erofeeva «Moskva-Petushki») // Rus. lit. XX v.: napravleniya i techeniya. Ekaterinburg, 1996. Vyip. 3. S. 156–176.

Lipovetskiy M. Trikster i «zakryitoe» obschestvo. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2009/100/li19.html (data obrascheniya: 07.04.2020).

Motsar A.V. Pamyatnik zhitelyam Atlantidyi (ob opere Svyatoslava Luneva «Moskva-Petushki») // Izrail HHI. 2015. # 6 (54), noyabr. URL: http://www.21israel-music.com/Atlantida.htm (data obrascheniya: 10.04.2020).

Motsar O.V. Idei teatru absurdu u protsesakh onovlennia muzychnoho teatru ostannoi tretyny KhKh — pochatku KhKhI stolittia: dys. … kand. mystetstvoznavstva: 17.00.03 «Muzychne mystetstvo». Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho, 2016. 207 s.

Motsar O.V. Opera Sviatoslava Lunova «Moskva-Petushky»: interpretatsiia literaturnoho pershodzherela // Ukrainske muzykoznavstvo: nauk.-metod. zb. Kyiv, 2014. Vyp. 40. S. 25–34.

Mukharskyi A. Zhlobolohiia: Mystetsko-kulturolohichnyi proekt. Kyiv: Nash format, 2013. 384 s.

Naiden O. S. Nesmak mas, abo shchedryi darunok smakam intelektualiv // Naiden O. S. Mif. Folklor. Forma. Obraz. Kyiv, 2017. C. 136–139.

Oliinyk Ye. Navishcho kulturi zhloby? URL: https://www.radiosvoboda.org/a/25040329.html (data zvernennia: 06.04.2020).

Petrova O. Krytychnyi realizm «Zhlob-artu» // Petrova O. Tretie Oko: Mystetski studii: Monohrafichna zbirka statei / IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2015. 480 s.

Petrova O.M. Sotsialnyi ta khudozhnii zmist proektu «Zhlobart» // Naukovyi visnyk NaUKMA. Kyiv: Vydavnychyi dim «KM Akademiia», 2004. S. 61–65.

Radin P. Trikster. Issledovanie mifov severo-amerikanskih indeytsev s kommentariyami K. G. Yunga i K.K. Kereni / per. s angl. V.V. Kiryuschenko; pod red. A.V. Tavrovskogo. Sankt-Peterburg: Evraziya, 1999. 288 s.

Semesiuk I. Shchodennyk ukrainozhera. Kyiv: Liuta sprava, 2014. 162 s.

Terner V. Simvol iritual / sost. i avtor predisl. V.A. Beylis. Moskva: Glavnaya redaktsiya vostochnoy literaturyi izdatelstva «Nauka», 1983. 277 s.

Shalinskyi I. Zhlob-art yak mystetskyi i kulturotvorchyi fenomen // Suchasne mystetstvo: zb. nauk. pr.; IPSM NAM Ukrainy. Kyiv: Feniks, 2016. S. 193–202.

Shalinskyi I. Zhlob-art: vid kichu do revoliutsii // Ukrainska akademiia mystetstva. 2016. Vyp. 25. S. 346–355.

Eliade M. Aspektyi mifa / per. s fr. V. P. Bolshakova. Moskva: Akademicheskiy Proekt, 2010. 256 s.

Yung K. Dusha i mif: shest arhetipov. Kiev: Gosudarstvennaya biblioteka Ukrainyi dlya yunoshestva, 1996. 384 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-11

Як цитувати

Турчина, М. (2020). Трікстерська сутність феномена «жлобство» у сучасному українському мистецтві. Художня культура. Актуальні проблеми, (16(1), 143–152. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205253

Номер

Розділ

Музичне мистецтво