Історико-типологічні принципи хорового письма в українській музиці

Автор(и)

  • Олена Заверуха Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-8860-6335

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217739

Анотація

Розглянуто історико-типологічні принципи хорового письма з точки зору національної традиції. Встановлено, що українське музикознавство, досліджуючи історію хорової музики початку ІХ–ХХ століть, репрезентує багатошарову структуру хорового письма. Обґрунтовано історико-культурну динаміку хорового письма, яка характеризується новітніми тенденціями і визначними надбаннями. З᾽ясовано вплив суспільно-історичних (національно-визвольний рух) та ідейно-художніх умов на розвиток хорового письма. У контексті пропонованого дослідження хорове письмо розглянуто як історичний критерій становлення хорового мистецтва в його традиційно усталених закономірностях. Узвичаєні жанрово-стильові принципи хорового
мистецтва дали змогу простежити історичні становлення типологічних форм. Визначено, що хорове письмо на сучасному етапі є доповненням на рівні усталених поліфонічних принципів хорового письма та їхньої трансформації.

Біографія автора

Олена Заверуха, Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри академічного та естрадного вокалу

Посилання

Vladyishevskaya, T. (2006) Muzyikalnaya kultura Drevney Rusi. Moscow: Znak.

Gardner, I. (1998) Bogosluzhebnoe penie russkoy pravoslavnoy tserkvi, vol. 1. Moscow: Mosk. duhovn. akademiya.

Herasymova-Persydska, N. (1978) Khorovyi kontsert na Ukraini v XVII–XVIII st. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Ivanytskyi, A. (2004) Ukrainskyi muzychnyi folklor. Vinnytsia: Nova knyha.

Ivanov, V. (2008) Davnoruska znakova spivocha mova: znakova symvolika davnoruskogo cerkovnogo spivu. Mykolayiv: Shamrai.

Kornii, L. (1996) Istoriia ukrainskoi muzyky. Vid naidavnishykh chasiv do ser. XVIII st., vol. 1. Kyiv; Kharkiv; New York: Vydavnytstvo M.P. Kotsю

Martynov, V. (1994) Istoriya bogosluzhebnogo peniya: uchebnoe posobie. Moscow: RIO Federalnyih arhivov; Russkie ogniю

Metallov, V. (1899) Azbuka kryukovago peniya. Moscow: Sinodalnaya tipografiya.

Metallov, V. (1889) Osmoglasie znamennogo raspeva. Moscow: Sinodalnaya tipografiya.

Oliinyk, T. (2001) Khorovyi kontsert druhoi polovyny XVIII stolittia (M. Berezovskyi, D. Bortnianskyi, A. Vedel). Kharkiv: Prosvita.

Piaskovskyi, I. (2012) Polifoniya v ukrayinskii muzytsi: navchalnyi posibnyk. Kyiv: NMAU im. P.I. Chaikovskoho.

Razumovskiy, D. (1867) Tserkovnoe penie v Rossii, vol. 1. Moscow: Ris.

Shreier-Tkachenko, O. (1980) Istoriya ukrainskoi muzyky, vol. 1. Kyiv: Muzychna Ukraina.

Yasinovskyi, Yu. (2001) ‘Irmoloi ta irmoloinyi spiv’ in Istoriia ukrainskoi kultury. Upiaty tomakh, vol. 2. Ukrainska kultura XIII— pershoi polovyny XVIIstolit. Kyiv: Naukova dumka [online]. Available at: http://studfile.net/preview/5722253/page:62/ (Accessed: 10 July 2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-03

Як цитувати

Заверуха, О. (2020). Історико-типологічні принципи хорового письма в українській музиці. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (16(2), 36–40. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217739

Номер

Розділ

Інституції, концепції, репрезентації