Композиторська індивідуальність як об’єкт наукового дослідження (наративні стратегії мистецтвознавчого дискурсу)

Автор(и)

  • Ірина Драч Харківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревського http://orcid.org/0000-0003-2089-9570

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217743

Анотація

З позицій наратології вивчено принципи організації мистецтвознавчих дискурсів, які виникають навколо творчої постаті митця. Наративний дискурс («оповідь») має певну конфігурацію позицій суб’єкта, об’єкта і адресата. Принцип взаємодії цих компонентів у «комунікативній події» обумовлений наративною стратегією. Зауважено, що на сучасному етапі у жанрі творчої біографії реалізуються дві різні сюжетно-оповідальні стратегії, які визначають «лінію комунікації» (тобто «конфігурацію суб’єкта, об’єкта і адресата», за М. Бахтіним). Одна стратегія базується на репрезентації досягнень митця, друга — на виявленні процесу його ідентифікації. «Наративна програма» у другому випадку ґрунтується на етапах актуалізації, «нарощування» самобутності, яка реалізується у творчості на рівнях «школи», «комплексу генерації», «Ego-рефлексії», «поля ілюзії», «міфотворчості».

Біографія автора

Ірина Драч, Харківський національний університет мистецтв імені І.П. Котляревського

професор кафедри історії української та зарубіжної музики,
доктор мистецтвознавства

Посилання

Annenskij, I. (1979) Estetika “Mertvich dush” i jejo nasledije. Moscow: Nauka [online]. Available at: http://az.lib.ru/a/annenskij_i_f/text_0380.shtml (Accessed: 10 July 2020).

Bakhtin, M. (1975) Voprosy literatury I estetiki. Moscow: Khudozhestvennaya literatura.

Brian Ferneyhough: ‘Vosmojzno, epoch covremennoj musiki zakonchilas’ (2017) [online]. Available at: https://www.classicalmusicnews.ru/interview/epoha-sovremennoy-muzyiki-zakonchilas/(Accessed: 10 July 2020).

Brokmejer, J. and Harre, R. (2000) ‘Narrativе: problem і obeschanija odnoj alternativnij paradigma’, Voprosy filosofiji, 3, p. 29.

Greimas, A.J. (1996) ‘Rasmyshlenija ob schéma actantiel’, Vestnik Moskovskogo universiteta, 1 [online]. Available at: http://tiei.ru/wp-content/uploads/Razmyishleniya-ob-aktantnyih-modelyah.pdf (Accessed: 10 July 2020).

Van Dijk, T.A. (1989) Jazyk. Posnanije. Kommunikazija. Moscow: LENAND.

Kundera, M. (2006) Les testaments trahis. Saint-Petersburg: Azbuka-klassika

Cuddon, J. (ed.) (1998) The Penguin Dictionary of Literary Terms And Literary Theory, revised by E. Preston. London: Penguin Books.

Ricœur, P. (2000) Vremja i rasskaz, vol. 2. Moscow; Saint-Petersburg: Universitetskaya kniga.

Jarocinski, S. (1978) Debussy, impressionnisme, Symbolisme. Moscow: Progress.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-03

Як цитувати

Драч, І. (2020). Композиторська індивідуальність як об’єкт наукового дослідження (наративні стратегії мистецтвознавчого дискурсу). Художня культура. Актуальні проблеми, (16(2), 50–54. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217743

Номер

Розділ

Інституції, концепції, репрезентації