Тенденції неоромантизму в українській фортепіанній музиці початку ХХ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217797

Анотація

Простежено прояв тенденцій неоромантизму в українській фортепіанній музиці початку ХХ століття на прикладі вальсів Я. Степового та ноктюрнів В. Косенка. Ці твори розглядаються у контексті стильових пошуків західноєвропейських та російських композиторів епохи fin de siecle. Методологія дослідження охоплює загальні та спеціальні наукові методи: історичний (у проведенні аналізу суспільно-політичних процесів кінця ХІХ — початку ХХ століття); історико-культурний (у розгляді художньо-естетичних засад тогочасної європейської музичної культури); теоретичний метод моделювання (у вияві аналогій між втіленням принципів неоромантизму в українській та зарубіжній музиці); компаративний (у визначенні спільних та відмінних жанрово-стилістичних рис у фортепіанних творах українських та зарубіжних митців). На підставі порівняльного аналізу в розглянутих творах виявлено типологічно спільні ознаки неоромантизму, виокремлено інонаціональні впливи, визначено відмінні жанрово-стилістичні риси, які констатують оригінальність неоромантичного мислення українських композиторів початку ХХ століття.

Біографія автора

Ольга Лігус, Інститут мистецтв Київського університету імені Бориса Грінченка

кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри музикознавства та музичної освіти

Посилання

Brylynska-Blazhkevych, G.J. (1999) Fortepianna tvorchist S. Lyudkevycha: monografiya. Lviv: VMI imeni M. Lysenka.

Zenkin, K.V. (2019) Fortepiannaya miniatyura i puti muzyikalnogo romantizma: uchebnik dlya vuzov, 2nd ed. Moscow: Yurayt.

Kornij, L.P. (2018) Istoriya ukrayinskoyi muzychnoyi kultury vid davnyny do pochatku XX stolittya: monografiya. Kyiv: Muz. Ukrayina.

Lanczuta, L.V. (1998) Ukrayinska fortepianna sonata: teoriya, istoriya, suchasni tendenciyi. Abstract of Ph.D. dissertation. NMAU im. P.I. Chajkovsкоgо.

Ligus, O.M. (2017) Ukrayinska fortepianna muzyka XIX — pochatku XX st. u konteksti yevropejskogo romantyzmu: zhanrovo-stylova dynamika. Kyiv: Lira-K.

Nazar, L.J. (2007) Stylovi vymiry tvorchosti Vasylya Barvinskogo. Abstract of Ph.D. dissertation. LDMA im. M.V. Lysenka.

Chaban, T.I. (2019) Stylovi zasady symvolizmu v sonatax zaxidnoukrayinskyx kompozytoriv kincya XIX–pershoyi polovyny XX stolittya. Abstract of Ph.D. dissertation. ONMA im. A.V. Nezhdanovoyi.

Dahlhaus, C. (1979) ‘Neo-Romanticism’, 19th-Century Music, 3 (2), pp. 97–105.

Pauls, H. (2014) Two centuries in one. Musical Romanticism and the twentieth-century. Ph.D. Thesis. Rostock University of Music and Theatre. Rostock, Germany.

Pederson, S. (2014). ‘Romanticism/anti-romanticism’ in S. Downes (ed.) Aesthetics of Music: Musicological Perspectives. London; New York: Routledge, 2014, pp. 170–187.

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-12-03

Як цитувати

Лігус, О. (2020). Тенденції неоромантизму в українській фортепіанній музиці початку ХХ століття. Художня культура. Актуальні проблеми, (16(2), 94–98. https://doi.org/10.31500/1992-5514.16(2).2020.217797

Номер

Розділ

Історія мистецьких практик та художніх напрямів: Від бароко до модерну