Проєкти Ади Рибачук та Володимира Мельниченка 1965–1966 років, присвячені Бабиному Яру

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235258

Ключові слова:

меморіальний комплекс Бабиного Яру, колективна пам’ять, історична пам’ять, проєкти А. Рибачук і В. Мельниченко, шестидесятники, відлига, Голокост

Анотація

У статті викладено результати дослідження творчого доробку українських художників-монументалістів Ади Рибачук (1931–2010) та Володимира Мельниченка (н. 1932) на тему колективної пам’яті на прикладі творів 1965–1966 років, присвя-чених жертвам Бабиного Яру. Завдяки обраній методології дослідження, а саме поєднанню принципів історизму та системно-порівняльного аналізу, було ґрунтовно проаналізовано історичні передумови запиту радянської влади на створення пам’ятника жертвам розстрілів, перелічено учасників закритого конкурсу 1965 та 1966 років, вперше проведено комплексний мистецтвоз-навчий аналіз проєктів, поданих А. Рибачук та В. Мельниченком на цей конкурс, проаналізовано офіційну та неофіційну колек-тивну пам’ять про трагедію в Бабиному Яру в УРСР в порівнянні Ізраїлем на той час. Досліджено процес меморіалізації пам’яті про жертви Бабиного Яру в Києві до встановлення першого пам’ятника у 1976 році. За результатами дослідження визначено важливість внеску художників А. Рибачук та В. Мельниченка до скарбниці українського й світового мистецтва на тему колек-тивної пам’яті про Голокост.

Біографія автора

Наталія Корчина, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Аспірантка кафедри теорії та історії мистецтв

Посилання

Evstafeva, T., Nahmanovich, V. (Eds.) (2004). Babiy Yar: chelovek, vlast, istoriya: dokumentyi i materialyi: v 5 kn. [Babyn Yar: A man, power, history: Documents and materials]. Vol. 1: Istoricheskaya topografiya. Hronologiya sobyitiy. Kyiv: Veshtorgizdat Ukrainy.

Bobrov, V. (Ed.) (2018). Babyn Yar: pam’yat na tli istoriyi. Putivnyk dlya vchytelya: zbirnyk navchalno-metodychnykh rozrobok shkilnykh zanyat na osnovi virtualnoyi vystavky ta dokumentalnogo filma [Babyn Yar: Memory at the background of history]. Kyiv: Ukrayinskyj centr vyvchennya istoriyi Golokostu.

Gorova, N. (2014). Ada Rybachuk, Volodymyr Melnychenko (ARVM) yak pryklad viddanosti obranomu shlyaxu. Stanovlennya tvorchyx osobystostej (1950–1960-ti) [Ada Rybachuk, Volodymyr Melny chenko (ARVM) as an example of being true to the chosen path. Development of the artists’ creative personalities]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 14, 41–48.

Gorova, N. (2015). Mysteczki intenciyi sprotyvu oficijnij kulturno-ideologichnij doktryni naprykinci 1950-x u tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka [Intentions of art resistance to the official cultural and ideological doctrine during the late 1950s in the works by Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 15, 33–48.

Gorova, N. (2015). Suprotyvy ukrayinskyx mytciv oficijnij doktryni metodu socialistychnogo realizmu na prykladi tvorchosti Ady Rybachuk ta Volodymyra Melnychenka: Mezha 1960-kh [Resistance of Ukrainian artists to the official doctrine of socialist realism: Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko]. MIST mystecztvo istoriya suchasnist teoriya, 15, 38–49.

Gorova, N. (2016a). Khudozhnya keramika u tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka [Art ceramics and creative legacy of Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 16, 16–20.

Gorova, N. (2016b). Yavyshhe mysteczkogo suprotyvu v kulturnomu seredovyshhi Ukrayiny drugoyi polovyny 1950-x — pochatku XXI stolittya (na prykladi tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka)[The phenomenon of art resistance in the cultural space of Ukraine of the secnd half of the 1950s and early twenty-first century (legacy of Ada Rybachiuk and Volodymyr Melnychenko)] [Candidate dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv, Ukraine.] http://www.mari.kiev.ua/sites/default/files/inline-files/Diser_N_V_Gorova.pdf

Gutor, M. (2019). Zberezhennya pam’yati pro tragediyu v Babynomu Yaru v chasy radyanskoyi vlady [Preserving the memory of the Babyn Yar tragedy during the Soviet times]. Kyiv: Nacz. istoryko-memorialnyj zapovidnyk “Babyn Yar”, 105. http://babynyar.gov.ua/sites/default/files/zberezhennya_pamyati_apr_tragediyu_v_babynomu_yaru_v_ chasy_radyanskoyi_vlady222.pdf

Knesset of Israel. (n. d.). Den Pamyati Katastrofy i Geroizma evropeyskogo evreystva [Memorial day of the Catastrophe and Heroism of Jewry]. https://knesset.gov.il/shoah/ru/shoah_intro_ru.htm

Diamant, A. (2016). Chast 3. Vyistavka pamyatnikov, 1965 god [Part 3. The exhibition of memorials, 1965]. Hadashot, (March). http://hadashot.kiev.ua/content/chast-3-vystavka-pamyatnikov-1965-god

Diamant, E. (2011, September 14). Babiy Yar, ili Pamyat o tom, kak v narod prevraschalos stroptivoe plemya [Babyn Yar, or The memory about how the stubborn tribe transformed into a nation]. Myzdes. (323, Sept. 15–21). http://s537668583.onlinehome.us/index. php?go=Pages&in=view&id=4056

Evstafeva, T. (2002, August 15). Istoriya… Geografiya… Pamyat![History… Geography… Memory!] Evreyskiy obozrevatel. http://www.jewukr.org/observer/jo15_34/p0101_r.html

Evstafeva, T. (2011, March 10). K 50-letiyu Kurenevskoy tragedii [On the Kurenivka tragedy 50th anniversary]. Kyiv. Fotolitopys. http://photohistory.kiev.ua/articles.php?a=1

Evstafeva, T. (2002). K istorii ustanovleniya pamyatnika v Babem Yaru [To the history of erecting the monument in Babyn Yar]. Evreyskiy obozrevatel. http://www.jewukr.org/observer/jo11_30/p0102_r.html

Evtushenko, Ye. (1961). Babiy Yar. Literaturnaya gazeta, 112(4391). https://lgz.ru/article/39-6802-29-09-2021/iskusstvo-unichtozhaet-tishinu

Evtushenko, Ye. (2011). Evgeniy Evtushenko o «Babem Yare»:[Interv’yu] [Yengeny Yevtushenko on Babyn Yar]. Chayka, 2(181). https://www.chayka.org/node/3104

Zvartnots: sekretyi armyanskogo Hrama Bdyaschih Sil (2019, February 18). [Zvartnots: The secrets of Armenian Celectial Angels Cathedral]. Radiovan. https://www.radiovan.fm/station/article/7813

Zerubavel, Ya. (2011). Smert pamyati i pamyat smerti: Masada i Holokost kak istoricheskie metafory [The death of memory and memory of death]. https://textarchive.ru/c-2573260-pall.html

Yad Vashem (n. d.). Istoriya Yad Vashem [The history of Yad Vashem]. Yad Vashem. Memorialnyiy kompleks istorii Holokosta. https://www.yadvashem.org/ru/about/history.html

Memorialnyj centr Golokostu “Babyn Yar” (2021). Istoriya Babynogo Yaru [The history of Babyn Yar]. Memorialnyj centr Golokostu “Babyn Yar”. http://babynyar.org/byhmc/historical

Kavun, O. (2003, September 10). Pochynalosya vse z doshky, na yakij mama misyla tisto [It all started with the board my mother used to knead the daugh on]. Golos Ukrayiny. http://www.golos.com.ua/article/241221

Kachan, M. (2012). Konkurs 1965 g. Proekt Zinoviya Chechika [The 1965 competition. Project by Zinoviy Chernik]. Proza.ru. https://proza.ru/2012/08/22/113

Kachan, M. (2012). XIII simfoniya Shostakovicha na stihi Evtushenko [The Symphony No. 13 by Dmitri Shostakovich on the verse of Yevgeny Yevtushenko]. Proza.ru. URL: https://proza.ru/2012/ 08/18/1481

Kashtanov, K. (2019, February 27). Yevrejske pytannya v URSR: dyskryminaciya v xrushhovsku epoxu (1953–1964 rr.) [ Jewish question in the USSR: Discrimination during the Khrushev period (1953–1964)]. Kharkivska pravozaxysna grupa. http://museum.khpg.org/index.php?id=1551283265

Knyga Vyxid. Staryj zapovit. Bibliya [Exodus. Old Testament. Bible] / transl. Ivan Ogiyenko. URL: http://www.my-bible.info/biblio/ukrainskaya-bibliya/ishod.html

Lysenko, L. (2013). Na czvyntari rozstrilyanyx ilyuzij… [On the cemetery of executed illusions…] Obrazotvorche Mystecztvo, 2, 94–95.

Lukyanovskoe Evreyskoe kladbische [Lukyanivka Jewish Cemetery]. Obschestvennyiy komitet “Babiy Yar”. http://www.kby. kiev.ua/komitet/ru/reserve/art00095.htm

Lyisenko, L. (2015). Ukrainskaya skulptura perioda “ottepeli” [Ukrainian sculpture of the Thaw period]. In Balashova O., German L. (Eds.) Iskusstvo ukrainskih shestidesyatnikov (pp. 290–299). Kyiv: Osnovy.

Melnichenko, V. (2011). Krik ptaha III Ada. Nespinna ta neskorena [The cry of a bird. Ada]. Kyiv: ADEF-Ukrayina.

Menora — evreyskiy semisvechnik: Iudaizm i evrei (n. d.).[Menorah—Jewish sevenarmed candelabrum: Judaism and Jews]. https://toldot.ru/Menora.html

Miletskiy, A. (1998). Naplyivy pamyati [The flows of memory], ed. by V. Levin. Jerusalem: Filobiblon.

Nekrasov, V. (1966). Novyie pamyatniki [The new monuments]. Dekorativnoe iskusstvo SSSR, 12, 23–27.

Olenin, E. (2012, July 15). Zabyityiy konkurs 65-go goda [The forgotten competition of 1965]. Archive.today. http://archive.is/Dja2

Petrova, O. (2015). Trete Oko: Mysteczki studiyi: monografichna zbirka statei [The third eye: Art studies]. Kyiv: Feniks.

Rybachuk, A. & Melnychenko V. (1991). Koly rujnuyetsya svit [When the world collapses]. Kyiv: Yurinform.

Rohotchenko, O. (2018). Mystecztvoznavstvo: rozdumy i zhyttya [Art history: Reflections and life]. Kyiv: Feniks.

Smyrna, L. (2017). Stolittya nonkonformizmu v ukrayinskomu vizualnomu mystecztvi [The century of non-conformism in Ukrainian visual art]. Kyiv: Feniks.

Yunakov, O. (2016). Arhitektor Iosif Karakis [Architect Iosif Karakis]. New York: Almaz.

Gorova, N. (2018). The Wall of Memory. Khu dozh nya kultura. Aktualni problem, 14, 121–126. doi.org/10.31500/1992-5514. 14.2018.151139

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Корчина, Н. (2021). Проєкти Ади Рибачук та Володимира Мельниченка 1965–1966 років, присвячені Бабиному Яру. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (17(2), 17–29. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235258

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ