«Маклена Граса» Сергія Данченка в контексті комунікативних практик театрального процесу в Україні 1960-х — 1970-х років

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247937

Анотація

На підставі теоретичних напрацювань сучасного німецького філософа і соціолога Юргена Габермаса у статті розглянуто особливості розгортання театрального процесу в Україні 1960-х — 1970-х років. За предмет дослідження обрано творчість ре-жисера Сергія Данченка, а саме його виставу «Маклена Граса» (1967). Виходячи з розуміння театру як комунікативної системи та покладаючись на концепцію раціоналізму Габермаса, його теорію комунікативної дії, проаналізовано задум режисера й спо-соби його сценічної реалізації. Аби повноцінно розкрити толерантне і політично виважене художнє режисерське рішення, спек-такль «Маклена Граса», поставлений Лесем Курбасом 1933 року, зіставлено з тим, який Данченко представив тридцять років по тому. Також роботу Данченка розглянуто у зв’язку з іншими інсценізаціями п’єс М. Куліша в Україні у 1960-х — 1970-х роках.

Біографія автора

Ганна Веселовська, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Професор, доктор мистецтвознавства, завідувач відділу театрознавства

Посилання

Antonovych, D. (1962). Yim tvoryty mystetstvo [It is they who will make art]. Mystetstvo, 4, 10–11.

Valo, M. (1968, March 30). Uspikh rezhysera i aktoriv [Triumph of the director and actors]. Vilna Ukraina.

Danchenko, S. (2005). “Dlia mystetstva ubyvcho, koly vono zaminiuietsia bazhanniam pryvernuty do sebe uvahu, zdobuty dyvidendy” [“It kills art when it is substituted with the desire to attract attention and to benefit”]. Ukrainskyi teatr, 3, 2–4.

Drak, A. (1992). Chy ne pro nas teperishnikh use tse?!: pohliad na postanovku cherez chvert viku [Is not it about modern-day us?An opinion about the stage production in over quarter of a century]. Ukrainskyi teatr, 6, 22−23.

Klekovkin, O. (2017). Bez Danchenka [Without Danchenko]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 17, 273–303.

Lypkivska, H. (1992). Povernennia. Ukrainskyi teatr, 6, 21.

Matskevych, A. (1968, February 1). U fokusi vystavy artyst [An actor in the focus of a stage production]. Kultura i zhyttia.

Riabokobylenko, S. (1968, January 9). Plata za smert [A price for death]. Lvovskaia pravda.

Sakva, O. (1983). Sproba porivnialnoho analizu [An attempt of comparative analysis]. Ukrainskyi teatr, 1, 6–9.

Sprava Lesia Kurbasa y teatru “Berezil” na kolehii Narodnoho Komisariiatu Osvity URSR (1979). [Les Kurbas’ case in the Berezil theatre on a panel of the People’s Commisariat of Education of the USSR]. Suchasnist, 11, 3–51.

Taniuk, L. (2015, November 30). Z shchodennyka 1975 roku [From the 1975 diary]. Ukrainska literaturna hazeta.

Yanivskyi, B.-Yu. (2001). Koly shche ne lunaly oplesky [When applause were still there]. Lviv: Za vilnu Ukrainu.

Yaremenko, Yu. (1968, February 1). Voskresinnia “Makleny Hrasy” [Revival of “Maklena Hrasa”]. Kultura i zhyttia.

Protokol spilnoho zasidannia Khudozhnoi rady i komisii po ohliadu vystav, prysviachenykh 50-richchiu 1968 roku [The protocol of the joint session of the Art Council and the Commission on Review of the Stage Productions dedicated to the 50th anniversasy in 1968]. Derzhavnyi arkhiv Lvivskoi oblasti (DALO, State Archive of Lviv oblast). F. R-2034. Op. 1. Od. zb. 216. Ark. 121–130.

Protokol Khudozhnoi rady No. 39 vid 6.10.1966 [The protocol of the Art Council No. 39 of October 6, 1966]. DALO. F. R-2034. Op. 1. Od. zb. 191. Ark. 63–72.

Protokol Khudozhnoi rady No. 45 vid 18.11.1966 [The protocol of the Art Council No. 45 of November 11, 1966]. DALO. F. R-2034. Op. 1. Od. zb. 191. Ark. 106–109.

Habermas, J. (1984). The Theory of Communicative Action. Vol. I. London: Heinemann.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Веселовська, Г. (2021). «Маклена Граса» Сергія Данченка в контексті комунікативних практик театрального процесу в Україні 1960-х — 1970-х років. Щорічний науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (17(2), 10–16. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247937

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ