Український народний танець у сучасній молодіжній інтерпретації: Історіографія етносьогодення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247980

Ключові слова:

народний танець, молодь, українська руханка, митці

Анотація

Метою статті є виявлення діалогу між українським народним танцем і сучасною молодіжною інтерпретацією на тлі історіографії. Джерела сучасної молодіжної інтерпретації формуються на основі поваги до духовного спадку українського народу, патріотизму, демонстрації народного танцю у святково-обрядовій культурі, популяризації народного танцю шляхом мотивації до навчальної, професійної, творчої діяльності. Стратегія дослідження українського народного танцю представлена на фоні проєкту «Українська руханка».

Вивчення, популяризація і збереження танцювальних традицій українського народного танцю в сучасній молодіжній інтерпретації — пріоритетний напрям наукових досліджень мистецтвознавства, культурології, педагогіки, історії.

Український народний танець є видом творчої діяльності в молодіжному середовищі. Мотивацію до танцю в сучасному молодіжному середовищі можна розглядати у контексті діяльності танцювальних колективів, ансамблів, проєктів. Ми акцентуємо увагу на проєкті «Українська руханка» та поточній історіографії досліджуваної проблеми. Охарактеризовано історичний поступ українського народного танцю в молодіжному середовищі у дослідженнях В. Верховинця, В. Авраменка, П. Вірського, Я. Чуперчука в проекції на аматорське хореографічне мистецтво, умотивовано тенденції зацікавлення народним танцем сучасною молоддю, які є учасниками танцювального проєкту «Українська руханка».

Методологія дослідження полягає в застосуванні низки наукових методів теоретичного рівня. Аналітичного — для вивчення літератури та джерел досліджуваної теми. Історичного — для з’ясування історично-культурологічних епізодів. Біографічного — для аналізу творчої діяльності провідних митців, які присвятили своє життя просуванню хореографічного мистецтва: від збирання фольклорних матеріалів, їхньої обробки — до постановки.

Біографії авторів

Лілія Савчин, Рівненський державний гуманітарний університет

Заслужений діяч мистецтв України, кандидат історичних наук, доцент кафедри культурології

Алла Самохвалова, Рівненський державний гуманітарний університет

Старший викладач кафедри хореографії

Посилання

Avramenko, V. (1947). Ukrainski natsionalni tanky, muzyka i strii [Ukrainian national dances, music, and clothing] [Kn. 1–2. Korotkyi narys pro ukrainskyi tanok ta opys 18 naikrashchykh narodnykh tankiv vlasnoho ukladu]. [Hollywood; New York; Winnipeg; Kyiv; Lviv]:(n. p.).

Bohutskyi, Yu. (2007). Ukrainska kultura v yevropeiskomu konteksti [Ukrainian culture in the European context]. Kyiv: Znannia,

Vasylenko, K. (1996). Leksyka ukrainskoho narodno-stsenichnoho tantsiu [The language of Ukrianian folk and stage dance]. Kyiv: Mystetstvo.

Gornostaeva, M. (2005). Esteticheskiy vkus kak sredstvo sotsialnogo vozdeystviya [Aesthetic sense as a mean of social influence]. Nauka. Kultura. Obshchestvo, 1.

Hordieiev, V. (2019). Leksyka narodnykh tantsiv Rivnenskoho Polissia u konteksti narodnoi khoreohrafichnoi kultury [The lexicon of folk dances of Polissia in Rivne region in the context of folk choreographic culture]. Narodoznavchi zoshyty, 1(145), 253–258.

Demkiv, D. (2001). Yaroslav Chuperchuk: fenomen hutsulskoi khoreohrafii [Yaroslav Chuperchuk: A phenomenon of Hutsul choreography]. Kolomyia: Vik, 167 s.

Demianko, N. (2012). Formuvannia natsionalnoi kultury molodi v pedahohichnii spadshchyni V. M. Verkhovyntsia [Development of national consciousness of the youth in the pedagogical legacy of V. Verkhovynets]. Poltava: ASMI.

Zakon Ukrainy “Pro spryiannia sotsialnomu stanovlenniu ta roz vytku molodi v Ukraini”. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2998-12#Text

Zakon Ukrainy “Pro osvitu” No. 2145-VIII. (2017). Mistseve samovriaduvannia, 10.

Kagan, M. (1996). Filosofiya kultury [Philosophy of culture]. Sankt-Peterburg: Petropolis.

Kovalchuk, V. (2002). Etnokulturna spadshchyna Rivnenskoho Polissia [Ethnica and cultural heritage of Polissia in Rivne region]. Rivne: Perspektyva. Issue 2.

Kosakovska, L. (2009). Mystetska paradyhma V. K. Avramenka v konteksti rozvytku ukrainskoi kultury XX stolittia [V. Avramenko’s art paradigm in the context of development of Ukrainian culture of the twentieth century] [Candidate dissertation, State academy of Culture and Arts Management, Kyiv].

Lytvynenko, V. (2017). Transformatsiia ukrainskoi narodnoi khoreohrafii ta yii kontseptualizatsiia v teatri Pavla Virskoho [Transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization in the theatre of Pavlo Virsky] [Candidate dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts].

Merlianova, O. (2018). Etnichna khoreohrafichna kultura Polissia [Ethnic choreographc culture of Polissia region]. Molodyi vchenyi, 7(59).

Stavytska, Ya. (2019). Tradytsiini tantsi Chernihivshchyny v doshliubnomu zhytti molodi [Traditional dances of Chernihiv region in the premarital life of the youth]. In Narodna kultura Chernihivskoho raionu (tradytsiia ta suchasnyi stan pobutuvannia): zb. st. Zhytomyr: Vydavets O. O. Yevenok.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-30

Як цитувати

Савчин, Л., & Самохвалова, А. (2021). Український народний танець у сучасній молодіжній інтерпретації: Історіографія етносьогодення. Щорічний науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (17(2), 98–105. https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(2).2021.247980

Номер

Розділ

ГНОСЕОЛОГІЯ КУЛЬТУРИ