Ансамблі бандуристок. Особливості роботи з малими вокальними складами
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260413Ключові слова:
бандура, вокально-інструментальна бандуристика, жіночі вокальні склади, методика роботи, бандурист-співак, виконавсько-виражальні можливості бандуриАнотація
Окреслено особливості функціонування жіночих ансамблів у супроводі бандури. Зокрема, складено історіографічну картину явища вокально-інструментальної бандуристики, простежено етапність академізації жіночого ансамблевого співу у супроводі бандури та охарактеризовано основні методичні підходи, важливі для роботи з малими жіночими вокально-інструментальними бандурними складами. Ансамблі бандуристок як академічний жанрово-видовий напрям української музичної культури має три основні сегменти вивчення — вокально-інструментальний (виконавський), жанрово-стильовий (композиторський) та соціально-просвітницький (культурницький). Також важливо приділяти належну увагу підвищенню теоретичних знань і практичних навичок, серйозній системній методичній роботі, спрямованій на вдосконалення виконавсько-виражальних компонентів співу та гри на бандурі в ансамблевому строї.
Посилання
Bashtan, S. & Ivakhnenko, L. (1995). Banduryste, orle syzyj: Vinochok spogadiv pro Volodymyra Kabachka [Bandura player, the blue eagle: Memoirs of Volodymyr Kabachko]. Kyiv: Musychna Ukraina.
Bashtan, S. (1998). Kafedra narodnyh instrumentiv NMAU yak oseredok kobzarskogo akademizmu. [The Department of Folk Instruments of NMAU as a center of kobza academism]. In Aktualni napramky rozvytku akademichnogo narodno-instrumentalnogo mystectva. Kyiv: (n. p.).
Bashtan, S. (1999). Rozvytok tradycij narodnogo muzykuvanna v tvorchosti bandurystiv-profesionaliv. [The evolution of folk music traditions in the work of professional bandura players]. In Kobzarskolirnycki tradyciyi ta yih suchasnyj rozvytok: materialy nauk.-prakt. konf. (pp. 1–3). Kyiv: (n. p.).
Broyako, N. (1997). Teoretychni osnovy vykonavskoyi tehniky bandurysta [Theoretical foundations of bandura performance technique]. Ivano-Frankivsk: Obldruk.
Bushak, S. (2001). Narodni muzykanty vshanovujut pam’yat Gnata Hotkevycha [Folk musicians honor the memory of Hnat Khotkevych]. Narodna tvorchist ta etnografiya, 5/6, 111–112.
Davydov, M. (1998). Kyivska akademichna shkola narodnoho mystetstva [Kyiv Academic School of Folk and Instrumental Art]. In Aktualni napryamky rozvytku akademichnogo narodno-instrumentalnogo mystetstva (pp. 5–11). Kyiv: (n. p.).
Dmytruk, I. (2004). Pereklad v suchasnomu bandurnomu mystetstvi. Do problemy henezy zhanru [Translation in modern bandura art. On the problem of the genesis of the genre]. Mystetstvoznavchi zapysky Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 5, 61–66.
Druzhga, I. (2021). Suchasna bandurystyka: komposytorski poshuky ta vykonavsky perspectyvy [Modern bandura music: composer’s experiments and performance prospects]. [Candidate’s dissertation abstract, Kharkiv I.P. Kotlyarevsky National University of Arts].
Dutchak, V. (2012). Gnat Hotkevych — banduryst: povernennya: 135-richchu vid dnya narodzhennya mytsa prysvachuetsya [Hnat Khotkevych, the bandurist: Comeback. To the artist’s 135th birth anniversary]. Visnyk Prykarpatskogo universytetu, 24–25, 389–392.
Kabachok, V. & Yutsevich, E. (1958). Shkola gry na banduri [School of bandura performance]. Kyiv: Muzychna Ukraina.
Khotkevich, H. (1914). Bandura i yeye mesto sredy sovremennyh muzykalnyh instrumentov [Bandura and its place among modern musical instruments]. Ukraynskaya zhyzn, 5–6, 39–58.
Khotkevych, H. (1928). Dva povorotni punkty v istoriyi kobzarskogo mystectva [Two turning points in the history of kobza art. Music for the masses]. Muzyka masam, 10–11, 24–29.
Khotkevych, H. (1930). Muzychni instrumenty ukrayinskogo narodu. [Musical instruments of the Ukrainian people]. Kharkiv: TLD.
Lisnyak, I. (2007). Zhanrovo-stylistychni osoblyvosti muzyky dlya bandury 50–80-h rokiv XX stolittya (dyskurs-analiz) [Genre and stylistic features of music for bandura of the 50-80s of the XX century (discourse analysis)]. Visnyk Nacionalnoyi akademiyi kerivnyh kadriv kultury i mystectv nauk, 19, 204–211.
Litvinenko, A. (2016). Volodymyr Kabachok: labiryntamy profesijnoyi doli [Volodymyr Kabachok: labyrinths of professional destiny]. Naukovyj visnyk NMAU im. P.I. Tchajkovskogo, 114, 213–223.
Mandzyuk, L. (2007). Ansamblevo-vykonavska tvorchist bandurysta: mystectvoznavchyj ta psyhologo-pedagogichnyj aspekty [Ensembleperforming creativity of a bandurist: art history and psychological-pedagogical aspects]. [Candiate’s dissertation abstract, Kharkiv I.P. Kotlyarevsky National University of Arts].
Morozevych, N. (2000). Vyrazhalnyj potencial bandury u mystectvi kanunu XXI stolittya. [Expressive potential of the bandura in the art of the late 19th century]. Naukovyj visnyk Nacionalnoyi muzychnoyi akademiyi Ukrayiny im. P.I. Chajkovskogo. Muzychne vykonavstvo (pp. 50–58). Issue 14, book 6. Kyiv: NMAU.
Mykhailychenko, O. (2018). Kobzarstvo ta pobutove muzykuvannya na ukrayinskyh zemlyah kincya XVIII — pochatku XX stolittya. [Kobzars’ and household music in Ukrainian lands of late of the 18th and early 20th century]. Naukovi zapysky [Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka]. Seriia: Pedahohichni nauky, 163, 20–24.
Panasyuk, I. (2004). Aspekty evolyuciyi bandurnogo vykonavstva (na prykladi zhanru sonaty) [Aspects of the evolution of bandura performance (on the example of the sonata genre). In Muzychne vykonavstvo (pp. 57–65). Issue 40, book 10. Kyiv: NMAU.
Slyusarenko, T. (2016). Bandurne vykonavstvo yak yavyŝe nacionalnoyi ukrayinskoyi kultury [Bandura performance as a phenomenon of national Ukrainian culture]. [Candiate’s dissertation, Kharkiv I.P. Kotlyarevsky National University of Arts].
Suprun, N. (1992). Muzychno-organizatorska diyalnist Hnata Hotkevycha v Harkovi. [Music-organizational activity of Hnat Khotkevych in Kharkiv]. In Muzychna Harkivshchyna (pp. 124–138). Kharkiv: (n. p.).
Zinkiv, I. (2013). Bandura yak istorychnyj fenomen [Bandura as a historical phenomenon]. Kyiv: IMFE.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.