Анатомічна колекція кабінету пластичної анатомії Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260418Ключові слова:
пластична анатомія, НАОМА, анатомічна колекція, художня освіта, методичне забезпеченняАнотація
Висвітлено історію створення та поповнення анатомічної колекції кабінету пластичної анатомії Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА), яка важлива як для методичного забезпечення навчального процесу в царині мистецької освіти, так і як вагома складова методики викладання дисципліни «Пластична анатомія». Ця тема досліджується вперше, тому методологія дослідження полягла у поєднанні теоретичних методів (аналізу, синтезу та узагальнення), а також методів збирання інформації (інтерв’ю, аналіз документів та статистичних архівних даних). Було досліджено навчальні візуальні матеріали (анатомічні муляжі, екорше, кістяки, анатомічні посібники, атласи, таблиці, слайди, анатомічні рисунки) та визначено їхню роль у формуванні світогляду майбутнього художника-реаліста. Висвітлено вагомий внесок викладачів пластичної анатомії у розвиток та поповнення анатомічної колекції НАОМА. З’ясовано та розкрито вплив даного методичного забезпечення на якісну складову навчального процесу в НАОМА та сформульовано вимоги до практичних завдань курсу анатомічного рисунка.
Посилання
Bammes, G. (1989). Anatomie. Wir zeichnen den Menschen. Berlin: Volk und Wissen.
Bammes, G. (1985). Sehen und Verstehen. Berlin, Volk and Wissen, p. 261.
Bammes, G. (1982). Der nackte Mensch. Hand und Lehrbuch der Anatomie fur Kunstler. Dresden: VEB Verlag der Kunst.
Comar, P. (2008). Figures du corps. Une lecon d’anatomie a l’ecole des beauxarts […realise a l’occasion de l’exposition Figures du corps presentee a l’Ecole nationale superieure des beaux-arts de Paris du 21 octobre 2008 au 4 janvier 2009]. Paris: Academy Edition.
Muhlenberend, S., Fuchs, J., & Mohrmann, I. (2021). BMBFProjekt “Korper und Malerei”: Erschliessung, Erforschung und Nutzung der Anatomischen Lehrsammlung und der Gemaldesammlung der Hochschule fur Bildende Kunste Dresden. In Situ. Revue des patrimoines, 43. https://journals.openedition.org/insitu/28402.
Aleksich, M., Kuznecov, A., Lejzerov, I. & Uskov, B. (1952). Anatomicheskie risunki russkih hudozhnikov [Anatomic drawing of the Russian painters]. Moscow: Iskusstvo.
Arhiv kabinetu plastichnoyi anatomiyi Nacionalnoyi akademiyi obrazotvorchogo mistectva i arhitekturi. Akti prijomiv metodichnogo zabezpechennya ta plani roboti kabinetu anatomiyi [The Archive of the Office of Plastic Anatomy of the National Academy of Fine Art and Architecture. The protocols of methodological support and work plans of the Office of Anatomy]. Spr. 2, 1960–1997 rr. Ark. 1–63.
Arhivnij fond Nacionalnoyi akademiyi obrazotvorchogo mistectva i arhitekturi m. Kiyeva [Archive of the National Academy of Fine Art and Architecture of Kyiv]. F. R-622. Op. 2-L. Spr. 11: Ivan Semenovich Makushenko. 165 ark.
Arhivnij fond Nacionalnoyi akademiyi obrazotvorchogo mistectva i arhitekturi m. Kiyeva. Op. 1-L. Spr. 14: Roza Borisivna HelmerFajnzelberg. Ark. 13/30.
Barchai, E. (1986). Anatomiya dlya hudozhnikov [Anatomy for the painters]. Budapesht: Korvina.
Gan, N. (1965). Kurs plastichnoyi anatomiyi lyudini [The course of human plastic anatomy]. Kyiv: Mystectvo.
Gicesku, G. (1963). Plasticheskaya anatomiya. Formy tela v pokoe i v dvizhenii [Plastic anatomy. Body forms at rest and in movement]. Buharest: Meridiane. Dyuval, M. (1940). Anatomiya dlya hudozhnikov [Anatomy for the painters]. Moscow; Leningrad: Iskusstvo.
Ivanickij, M. (1940). Anatomiya cheloveka [Human anatomy]. Moscow: Fizkultura i Sport.
Constable, G. (1978). Neandertalcy [The Neanderthals]. Moscow: Mir.
Krivolapov, O. (2006). Pro mistectvo ta hudozhnyu kritiku Ukrayini XX stolittya [On the art and art criticism of the 20th-century Ukraine]. Kyiv: A+C.
Melnichuk, A. (2021). Istorichnij rozvitok ta stanovlennya metodiki vikladannya disciplini “Plastichna anatomiya” u Nacionalnij akademiyi obrazotvorchogo mistectva i arhitekturi [Historical emergence and development of the teaching methods of the “Plastic anatomy” discipline in the National Academy of Fine Art and Architecture]. Aktualni pytannia gumanitarnykh nauk: mizhvuz. zb. nauk. prac molod. vchenih Drogobickogo derzh. pedag. univ. im. I. Franka, 35, vol. 3, 51–60.
Mehanik, N. (1958). Osnovy plasticheskoj anatomii [The basics of plastic anatomy]. Moscow: Iskusstvo.
Nesterenko, P. (2020). Zirkovi doli kiyivskih majstriv knizhkovoyi grafiki [The star lives of Kyiv masters of book illustration graphics]. Ukrayinska akademiya mistectva. 29, 37–45
Popravko, O. (2016). Antropologiya: navchalnij posibnik [Anthropology: A study guide]. Melitopol: Vid-vo MDPU im. Bogdana Hmelnickogo.
Rabinovich, M. (1965). Izobrazhenie cheloveka na osnovah plasticheskoj anatomii [Depicting a man in the course of basics of plastic anatomy]. Moscow: Iskusstvo,
Rabinovich, M. (1971). Plasticheskaya anatomiya cheloveka, chetveronogih zhivotnyh i ptic i ee primenenie vrisunke [The plastic anatomy of a man, of four-footed animals, and birds and its application in drawing]. Moscow: Vysshaya shkola.
Tihonov M. (1921). Kurs plasticheskoj anatomii cheloveka [The course of human plastic anatomy]. Saint Petersberg: Izd-vo R. Golike i A. Vilborg.
Fisun, E. (2015). Rasa i gender v kolonialnom voobrazhenii evropejskoj zhivopisi XIX veka: Diskurs-analiz [Race and gender in the colonial imagination of European fine art of the twentieth century: A discourse analysis]. Visnik HNU imeni V. N. Karazina. Seriya “Filosofiya. Filosofski peripetiyi”, 52, 206–210.
Malouin, K. (2018, August 23). Underneath the skin: The Anatomical men. Caproni Collection. https://www.capronicollection.com/blogs/blog/underneath-the-skin-the-anatomical-men
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.