Художній експеримент як проведення інновацій
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260424Ключові слова:
художній експеримент, моделювання, інновації, художні практики, мистецтво, живописАнотація
Мистецтво є цілісною, прогресивною, функціональною та впливовою моделлю для ітерацій художника, його творчих інтенцій, самопізнання і самореалізації. У цьому процесі самопізнання художника прямо пов’язане з емпіричним досвідом, експериментуванням, пошуком нових художніх засобів вираження ідеї, контексту твору. Показано, що моделювання експерименту, а отже і проведення нновацій, визначає спрямування змін у мистецтві, які стосуються змісту, форми чи образу, естетичної рецепції, функцій, тенденцій. Фундаментальні зміни у розумінні мистейтва припадають на межу ХІХ–ХХ століть: у цей час суттєво розширюється спектр художніх практик, в яких виражене авторське бачення. Зауважимо, що у модерністських практиках превалював експериментальний дух, це сприяло генезі нових художніх систем і окреслило евристичний процес розуміння, інтерпретації, розвитку та функціонування мистецтва. Охарактеризовано принципи і підходи у художньому експерименті в епоху постмодернізму із властивим йому різноманіттям і множинністю інтерпретацій явищ минулого і сучасності. Показано, що художники через експеримент розширювали межі мистецтва, апелюючи до найновіших технологій, матеріалів, їхнього ситезу, що впливало на нівелювання видової специфіки творів. Метою роботи є дослідження нових підходів до моделювання художнього експерименту в українському живописі ХХ— початку ХХІ століття як інновації. Методологія дослідження базується на системному, структурно-функціональному, порівняльно-історичному, герменевтичному методах.
Посилання
Benyuk, O. (2004) Ponyattya “eksperyment” u logici mysteczkyx podij kin. XIX—pershoyi tretyny XX st. [The concept of “experiment” in the logic of art events of the late 19th and first third of 20th centuries]. [Candidate’s dissertation abstract, Taras Shevchenko National University of Kyiv.]
Benyuk, O. (2016). Postmodernyj mysteczkyj eksperyment cherez pryzmu idej Volfganga Velsha [Postmodern ar experiment through the ense of the ideas of Wolfgang Welsch]. Aktualni problemy teoriyi, istoriyi ta praktyky xudozhnoyi kultury, 36, 201–208.
Benyuk, O. (2017) Estetychne vyvchennya pozytyvistiv yak pidgruntya mysteczkogo eksperymentu. Molodyj vchenyj, 2(42), 51–56.
Benyuk, O. (2017). Texnichni innovaciyi ta mysteczkyj eksperyment u XX st. [Technical innovations and art experiment in the twentieth century]. Gileya: naukovyj visnyk, 125, 252–257.
Benyuk, O. (2018). Mysteczkyj eksperyment v estetychnomu dyskursi [Art experiment in aesthetic discourse]. Visnyk Nacionalnoyi akademiyi kerivnyx kadriv kultury i mystecztv, 3, 252–256.
Domaratskaya, E. (2004). Eksperimentalnoe iskusstvo Marselya Dyushana [Experimental art of Marcel Duchamp]. Izvestiya Ross. Gos. ped. un-ta im. A.I. Gertsena, 7, vol. 4, 187–198.
Gombrich, E. (1995). Eksperimentalnoe iskusstvo [Experimental art]. Gombrich, E. Istoriya iskusstva (pp. 557–598). Moscow: AST.
Katsion, O. (2008). Istorychna dynamika “eksperymentalnogo” dosvidu v xudozhnij tvorchosti. Aktualni problemy istoriyi, teoriyi ta praktyky xudozhnoyi kultury: zb. nauk. pracz. Vypusk XX (pp. 306–313). Kyiv: Milenium.
Medvedev, A. (2013). Potential of Art as a Form of Social Experiment. Journal of Siberian Federal University. Humanities & Social Sciences 2, 6, 189–193.
Medvid, L. (2015). Parad parabol [Parade of parables]. Lviv: Kolir PRO.
Musiy, M. (2006). Mystecztvoznavchi interpretaciyi tvorchosti Lyubomyra Medvidya u periodychnyx vydannyax 1960–2000 rr. [Art research interpretation of the legacy of Lyubomyra Medvid in the periodicals of 1960s–2000s]. Naukovi zapysky: Teoriya ta istoriya kultury, 49, 102–107.
Oleksandr Dubovyk: “Bez kulturnoyi ekspansiyi ne mozhe buty ani ekonomiky, ani polityky” (2017, February 23). [Oleksandr Dubovyk: “Without the cultural expansion borth economy and politics are impossible”]. https://kmbs.ua/ua/article/oleksandr-dubovik-bez-kulturnoji-ekspansiji-ne-mozhe-buti-ani-ekonomiki-ani-politiki
Ostrovsky, H. (Ed.). (1986). Lyubomyr Medvyd, Oleg Mynko, Zenovyj Flynta. Zhyvopys: Katalog vystavky [Lyubomyr Medvyd, Oleg Mynko, Zenovyj Flynta. Painting: Exhibition catalog]. Moscow: Sovetskiy Khudozhnyk.
Solovey, O. (2021). Tvorchyj universalizm Mykoly Storozhenka v mystecztvi Ukrayiny drugoyi polovyny XX— pochatku XXIstolittya [Creative universalism of Mykola Storozhenko in the art of Ukraine of the second half of the twentieth and early twenty-first centuries]. [Candidate’s thesis, National Academy of Fine Arts and Architecture.]
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.