Тілесність як чинник жіночої образності в культурі України періоду незалежності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260431

Ключові слова:

жіноча образність, культура, візуальне мистецтво, тілесність

Анотація

Досліджено образ жінки в культурі України періоду незалежності. Передусім у фокус дослідницької оптики потрапили аспекти тілесності, сексуальності, саморепрезентації. Тіло розглянуто як значущий чинник у структурі жіночої ідентичності. Водночас приділено увагу інтерпретаціям фемінності через стереотипізацію функцій жінки (соціальних, репродуктивних, когнітивних), при тому, що «жіноче» й досі уявляють передусім як біологічне, а не соціальне.

Зосереджено увагу на популярних гендерних шаблонах, таких, як корпус бінарних опозицій, з доволі претензійним «розподілом» ареалів панування: сферою жіночного визначаються видимість і матеріальне, а чоловічого— сутнісне і духовне. Описано наявні тенденції у трансформуванні означеної стереотипізації; схарактеризовано природу гендерної ієрархії; встановлено динаміку змін гендерної образності іззалученням сучасних теорій тілесності; наведено приклади з візуальних практик, таких як перформанс, відеоарт, фотографія, живопис, плакатна графіка. Запропонована методика вивчення репрезентацій жіночого тіла у вітчизняній візуальній культурі передбачає системний підхід, що артикулює в художньо осмислених ликах жіночного не тільки культурно-естетичні домінанти, але й політичні, соціальні чинники, явлені іноді в очевидній, а подекуди — у латентній формі, відповідно до ціннісно-смислових пріоритетів/запитів доби.

Біографія автора

Тетяна Мельник, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

Аспірантка

Посилання

Brailovska, H. (2019, December 23). Oksana Chepelik. “Hronіki vіd Fortіnbrasa” na vistavcі “Svіj prostіr” v PіnchukArtCentrі [Chronicles from Fortinbras at the exhibition “My space” in the PinchukArtCenter] Informacionnyj portal In-Art. http://www.be-inart.com/post/view/2957

Chomu v ukrayinskomu mistectvі ye velikі hudozhnicі (2019). [Why there are great artists in Ukrainian art]. Kyiv: Publish Pro.

Kochubinskaya, T. (2019, February 19). Isterzannoe telo Ukrainy v rabotah Oksany Chepelyk. [The torn body of Ukraine in the works of Oksana Chepelyk] Birdinflight. https://birdinflight.com/ru/pochemu_eto_shedevr/20190208-chepelik.html.

Briukhovetska, O. (2017, March 3). Obraz zhertvi і emansipacіya. Naris pro ukrayinsku art-scenu і femіnіzm. Prostory. [The image of the victim and emancipation. Essay on the Ukrainian art scene and feminism]. http://prostory.net.ua/ua/krytyka/139-obraz-zhertvy-i-emansypatsiia-narys-pro-ukrainsku-art-stsenu-i-feminizm#three.

Briukhovetska, O. (2018, October 28). “Ya ukrayinka”: poster-kampanіya, yaka zaklikaє zamislitisya nad statusom zhіnok-zarobіtchanok. [“I am Ukrainian”: a poster campaign that calls for the reflection on the status of women workers]. Ukrayinska pravda Zhyttya. https://life.pravda.com.ua/columns/2018/10/28/233858.

Hapon, N. (2017). Filosofiia poststrukturalizmu Zh. Deloza: perspektyvy teoretyzuvannia pro gender». [Deleuze’s philosophy of poststructuralism: perspectives of theorizing about gender]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii, 16, 19–21. http://www.apfs.in.ua/v16_2017/8.pdf.

Ukrainska art-stsena ta feminism (n. d.). [Ukrainian art scene and feminism.] https://femwork.org/blog/ukrayinska-art-stsena-ta-feminizm

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Мельник, Т. (2022). Тілесність як чинник жіночої образності в культурі України періоду незалежності. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(1), 96–101. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260431

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА