Казус Туркельтауб: Коефіцієнт об’єктивності
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260433Ключові слова:
театральна критика України 1920-х років, театрально-критична спадщина Ісаака Туркельтауба, марксистська критика, коефіцієнт об’єктивностіАнотація
Кожен вид діяльності (якщо говоримо про відповідну систему фахових критеріїв, а не про незагнузданий творчий екстаз, насланий богами) спирається на стандарти і взірці, моделі та імена, значення яких обмежені історичним періодом, субкультурою тощо. Ще донедавна мала такі взірці і театральна критика, яка і дотепер залишається одним із головних джерел історії театру від кінця ХІХ до початку ХХІ століття. Однак деякі із цих джерел і досі сприймаються некритично, що й потребує дослідження принципів, якими керувалися театральні репортери і — для кожного періоду, імені, театральної ситуації — визначення коефіцієнту їхньої об’єктивності, отже, й корисної дії. До таких історичних джерел належить і театрально-критична спадщина Ісаака Туркельтауба — найактивнішого або, як сказали б сьогодні, найпотужнішого харківського рецензента середини 1920-х років. Пропоновану розвідку присвячено ідентифікації Туркельтауба, спробі розшифрувати його критичний алгоритм і проаналізувати деякі принципи театрально-критичного письма з точки зору показника, який пропонуємо називати коефіцієнтом об’єктивності.
Посилання
Bakhtin, M. (1986). Iz zapisey 1970–1971 godov [Extracts from the “Notes” (1970–1971)]. In Bahtin M. Estetika slovesnogo tvorchestva, comp. S. Bocharov (pp. 355–380). 2-e izd. Moscow: Iskusstvo.
Boboshko, Yu. (1970). U borotbi za ideinu yednist [In the struggle for ideological unity]. In Shliakhy i problemy rozvytku ukrainskoho radianskoho teatru (pp. 63–116). Kyiv: Mystetstvo.
Vlas Zabota. (1925). Notatky na shpaltakh [Notes of the sides]. Nove mystetstvo, 1, 8.
Gaydukov, I. (1924, July 27). Bolshe ostorozhnosti v vybore lektorov [More caution in choosing the lecturers]. Kommunist, 5.
Hzhytskyi, V. (2011). Spohady pro mynule [Recollections about the past]. In Spadshchyna: Literaturne dzhereloznavstvo, tekstolohiia, vol. 6 (pp. 258–351). Kyiv: Laurus.
Grasis, K. (1923). Rets.: Turkeltaub I. Marksizm i hudozhestvennyie nauki. Harkov. Knigoizdatelstvo “Istoki”, 1922. 43 s. [Review on the book Turkeltaub, I. (1922) “Marxism and art sciences.” Kharkiv: Istoki]. Pechat i revolyutsiya, 1, 237.
Dik, G. (1929). Sovremennyiy teatr [Modern theatre]. Novyiy zritel, 15, 7.
Dysput “Shliakhy suchasnoho teatru” (prodovzhennia) (1927). [The dispute “Path of modern theatre” (continued)]. Nove mystetstvo, 16, 10–11.
Klekovkin, O. (2021). Casus Turkeltaub: Styl povedinky [Casus Turkeltaub: Action Pattern]. Khudozhnia kultura. Aktualni problem, 17(2), 122–130.
M. K-ry. (1924, November 19). “Dzhimmi Hihhinz” [ Jimmy Higgins]. Bilshovyk, 4.
Nova postanovka MOBu do sviatkuvannia rokovyn Zhovtnevoi revoliutsii (1924). [The new MOB staging on the occasion of the October revolution anniversary]. Bilshovyk (Kyiv), 198, 4.
Ostanni novyny (pershokvitnevi) (1927). [The latest news (on the first of April)]. Chervonyi Perets, 6, 2.
P.B. (1929, October 13). Segodnya sovetskoy dramaturgii [The present day of the Soviet drama]. Novyiy zritel, 6–7.
P. K-yi. (1925, November 5). Symfonichnyi kontsert (Derzhavna opera, I–ХІ) [Symphonic orchestra (State Opera House, I–ХІ)]. Visti VUTsVK, 6.
Polyakova, Yu. (2020). Kharkovskiy period zhizni i deyatelnosti teatralnogo kritika Isaaka Turkeltauba: biobibliograficheskiy aspekt [Kharkiv period of life and work of the theatre critic Isaac Turkeltaub: The aspect of biobibliography]. In Bibliohrafichni studii pamiati kharkivskoho bibliohrafa-kraieznavtsia Halyny Kashyrinoi (23 travnia 2019 roku): materialy (pp. 29–38). Kharkiv.
Sirko. (1927). Striuchchia. Mystetska khronika (z bloknotu zhurnalista) [Pods. Art chronicle (journalist’s notes)]. Chervonyi Perets, 2, 5.
Soloviov, A. (1925, February 22). Derzhavnyiy teatr im. Iv. Franka. “Mob” [“Mob” in the State I. Franko Theatre]. Kommunist, 5.
Turkeltaub, I. (1925, February, 18). Vecher sovremennoy muzyiki [A night of modern music]. Vechernee radio, 3.
Turkeltaub, I. (1923, December 1). Gos. drama: “Medvezhya svadba” [A.V. Lunacharskogo] [The State Drama Teatre: “The Bear’s Wedding” by Anatoly Lunacharsky]. Vechernie izvestiya, 1, 2.
Turkeltaub, I. (1922). Mariya Konstantinovna Zankovetskaya [Maria Zankovetska]. Khudozhestvennaya zhizn, 2, 1.
Turkeltaub, I. [I.T.] (1929, February 26). Novaya pesa A.V. Lunacharskogo: “Bankirskiy dom”: (kom. v 1 d.) [Anatoly_Lunacharsky’s new play: “The Banker’s House” (comedy in 1 act)]. Sovremennyiy teatr, 10, 135.
Turkeltaub, I. (1923, November 24). Postanovka “Gaza” v Proletkulte [“Gaza” staging in Proletcult]. Vechernie izvestiya, 2.
Turkeltaub, I. (1923). Kharkovskie pisma [Correspondence from the Kharkiv period]. Teatr i muzyka (Moscow), 4(17), 539–540.
Turkeltaub, I. (1924, May 25). Vystavka Khudozhnoho Tekhnikumu [The Exhibition of the works of Art Vocational School]. Literatura, nauka, mystetstvo, 20, 4.
Turkeltaub, I. (1925). Hastroli Klary Yunh: “M-lle Pipsi” [opereta “Hoplia” B. Yunhvitsa] [The tour by Clara Jung: “M-lle Pipsi”]. Visti VUTsVK, 209, 3.
Turkeltaub, I. (1925). Hliadach u kino [The viewer and cinema]. Kino, 41, 7.
Turkeltaub, I. (1925, April 17). “Zahovor ymperatrytsy” [Empress’s plot]. Visti VUTsVK, 5.
Turkeltaub, I. (1925, October 17). Kontsert Petri i Siheti [The concert of Petri and Szigeti]. Visti VUTsVK, 5.
Turkeltaub, I. (1924). Kryza teatru [The crisis of theatre]. Literatura, nauka, mystetstvo, 26, 1.
Turkeltaub, I. (1924, May 11). Maibutnii sezon ukr. derzhavnoho teatru [The upcoming season of the Ukrainian State Theatre]. Literatura, Nauka, Mystetstvo, 18, 2.
Turkeltaub, I. (1924). Mystetstvo na Ukraini (Pidsumky Vseukrainskoi Narady Vserobmystetstva) [Art in Ukraine (Results of the All-Ukraine Conference of Vserobmystetstvo)]. Literatura, nauka, mystetstvo, 10, 6.
Turkeltaub, I. (1925, February 22). “Mob” — v Derzhdrami [“Mob” in the State Theatre]. Visti VUTsVK, 5.
Turkeltaub, I. (1927). Na shliakhakh ukrainskoho teatru [On the paths of Ukrainian theatre]. Chervonyi shliakh, 2, 226–234.
Turkeltaub, I. (1924). Pro teatr “Berezil” [On the Berezil theatre]. Literatura, nauka, mystetstvo, 21, 2.
Turkeltaub, I. (1925, February 22). Symfonichnyi kontsert [The symphonic concert]. Visti VUTsVK, 5.
Turkeltaub, I. [I.T.] (1925, February 20). Tak ne mozhna (Z pryvodu profspilkovoho “Fausta”. Zamists retsenzii) [It cannot be done that way (On the Faust by the labor union organization)]. Visti VUTsVK, 4.
Turkeltaub, I. (1925, April 5). Shche z pryvodu “Viia” [Once again on “Viy”]. Visti VUTsVK, 5.
Turkeltaub, I. (1925, February 26). Shche pro “Mob” [Once again on “Mob”]. Visti VUTsVK, 3.
Turkeltaub, I. (1925, January 8). Shcho robyty z operoiu? [What has to be done to opera?]. Kultura i pobut, 1.
U rampy (1923, July 26). [In the limelight]. Izvestiya (Odesa), 4.
Khronika. Teatr im. Franka (1925). [Chronicle. Franko Theatre]. Pluzhanyn, 2, 44.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.