Просто граючись: Валера та Наташа Черкашини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260444

Ключові слова:

гра, ігровий предмет, правила гри, художня акція, постановочна фотографія, self-portrait, фотографічна серія, хепенінг, перформанс, ready-made, колажі Черкашиних, «нова протяжність», «Тотальна фотографія», Музей Метрополітен Черкашиних, художня творчість В. та Н. Черкашиних, Є. Павлова, Б. Михайлова

Анотація

Розглянуто ігрові передумови творчості художника Валери Черкашина (Валерія Тимофійовича Черкашенка, нар. 1948) упродовж 1960–1980-х років, а також першого періоду сумісної художньої творчості Валери та Наташи Черкашиних (Наталії Станіславівни Полякової, нар. 1958). Роботи Черкашиних розмивають межі традиційних жанрів та стилів образотворчих мистецтв. Експериментуючи зхудожньою формою, Черкашини використовують, крім мови художньої акції та фотографії, мови мистецтва кіно, живопису, графіки та відео. Художники досліджують можливість існування мистецтва у різних середовищах. Наразі роботи Черкашиних перебувають у провідних музейних та корпоративних колекціях всього світу. Предметом дослідження є онтологічні, методологічні та аксіологічні підстави художньої творчості Черкашиних. Виявлено ігрові передумови художньої творчості Черкашиних. Під час ігрової дії Черкашиних відбувається «зняття» серйозності, напруження перетворюється на смішне. Радісний життєствердничий сміх у художній творчості Черкашиних є другою «дійовою особою», поруч із «новою протяжністю». Під час дослідження було застосовано біографічний, концептуальний, дискриптивно-феноменологічний методи аналізу, компаративістику та герменевтику.

Біографія автора

Наталя Чех, Міжнародний гуманітарний університет, м. Одеса

Магістр філософії, голова правління ГО «Інститут промоції заходів культури», аспірантка

Посилання

Barthes, R. (2011). Camera lucida. Kommentariy k fotografii [Carema lucida. Commentaries to photography], transl. M. Ryiklin. Moscow: Ad Marginem Press.

Vartanov, A. (1989). Cherkashin Valeriy. Na perekrestke [Valeriy CHerkashin. On the crossroads]. Sovetskoe foto, 4, 28–30.

Vartanov, A. (2018). Ocherki estetiki fotografii dotsifrovogo perioda [Outline of the aesthetics of photography of the pre-digital period]. Moscow: GII.

Vysheslavskyj, G. (2018). Gepening i jogo misce namapi terminologichnoyi systemy akcionizmu [Happenings and its position in the terminological system of actionism]. Mystecztvoznavstvo Ukrayiny, 18, 23–31.

Vysheslavskyj, G. (2019). Performans v kulturi ta mystecztvi 1950–2010-x rokiv. Plynnist form i zmistiv [Performance in culture and art of the 1950s–2010s. Change of forms and senses]. Suchasne mystecztvo, 15, 77–102.

Kapelyan, G. (1980). Vagrich Bahchanyan [Vagrich Bahchanyan]. A–Ya, 2, 13–16.

Kuskov, S. (1993). Mezhdu nostalgiey i avangardom [Between nostalgy and avant-guarde]. In Programma “Konets epohi, 90-e” (p. 6). Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashinyih.

Lozovaya, L. (2013). Prostranstvo Vladimira Sterligova: ot suprematizma k chashe-kupolu [Space of Vladimir Sterligov: from suprematism to the bowl-dome]. Artikult, 10(2), 4–18.

Neretina, S. S. (2020–2021). Kontseptualizm. [Conceptualism]. In Novaya filosofskaya encyclopediya. Moscow: Mysl. https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASH0108964e31320b69fd553108.

Pavlov, E. & Sandulyak, A. (2015, September 16). Kharkovskaya shkola fotografii: Evgeniy Pavlov [Kharkiv school of photography: Yevgeniy Pavlov]. ARTUKRAINE. URL: https://artukraine.com.ua/a/kharkovskaya-shkola-fotografii--evgeniy-pavlov/#.YfMrV_5BzIU.

Rappaport, A. (1993). O prostranstvennoy sisteme zhivopisi Valeriya Cherkashina [On the spatial painting system of Valera Cherkashin]. In Programma “Konets epohi, 90-e”. Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashina.

Stigneev, V. (2019). Vek fotografii. 1894–1994: Ocherki istorii otechestvennoy fotografii [The age of photography. 1894–1994: The outline of the history of domestic photography]. Moscow: Knizhnyiy dom “Librokom.”

Huizinga, J. (2019). Homo ludens. Chelovek igrayuschiy [Homo ludens]. Saint Petersburg: Azbuka, Azbuka-Attikus.

Cherkashin, V. (1989). Ne tolko dlya sebya [Not only for oneself]. In Almanah “Foto–89” (pp. 380–384). Moscow: Planeta.

Cherkashin, V. & Cherkashina, N. (1993). Programma “Konets epohi, 90-e” [The End of the Era, 1990s program]. Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashina.

Cherkashin, V. & Cherkashina, N. (2018a). Noch s pionervozhatoy. Aktsii, heppeningi, art-performansyi i idei [The night with the pioneer leader], vol. 1. Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashinyih.

Cherkashin, V. & Cherkashina, N. (2018b). Kak ya byil nastoyaschim hudozhnikom. Risunok, zhivopis, akvarel [How I was a true artist. Drawings, painting, watercolors]. Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashinyih, 2018. 2018. T. 2. 412 s.

Cherkashin, V. & Cherkashina, N. (2020). Konets epohi. Rabota po foto, kollazh, installyatsii [The end of era. Photo, collages, installations], vol. 4. Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashinyh.

Chekh, N. (2019). “Neokonchennaya dissertatsiya” Borisa Mihaylova: strukturno-narrativnyiy analiz fotoserii [“An incomplete dissertation” by Boris Mikhailov: A structural-narrative analysis of the photo series]. Vestnik RGGU. Seriya “Literaturovedenie. Yazyikoznanie. Kulturologiya,” 8(2), 241–258.

Chekh, N. (2021). Dolaiuchy prostir ta chas: do pytannia pro pokhodzhennia kontseptualnoho mystetstva v SRSR [Overcoming time and space: On the problem of origins of the conceptual art in the USSR]. Problemy metodolohii suchasnoho mystetstvoznavstva ta kulturolohii: Tezy III mizhnarodnoi konferentsii, m. Kyiv, 16–17 lystopada 2021 roku (pp. 137–139). Kyiv: Instytut problem suchasnoho mystetstva NAM Ukrainy.

Chekh, N. (2021). Symvolichna podorozh “Skrypky” Ye. Pavlova vid aktualnoho svitu do virtualnoho ta nazad [Symbolic voyage of the “Violin” by Ye. Pavlov from the actual world to the virtual and back]. Visnyk KhDADM, 2, 389–391.

Chmyireva, I. (2016). Valera i Natasha Cherkashinyi. Neobyazatelnoe vremya [Valera and Natasha Cherkashin. Dispensable time]. In Ocherki po istorii rossiyskoy fotografii (pp. 416–425). Moscow: Indrik.

Yakimovich, A. (1993). O performansah Cherkashina [Cherkashin’s performances]. In Programma “Konets epohi, 90-e” (pp. 64–67). Moscow: Muzey Metropoliten Cherkashinyh.

Kaprow, А. (2009). How to Make a Happening. URL: http://primaryinformation.org/files/allan-kaprow-how-to-make-a-happening.pdf.

Mikhailov, В. (2007). Crimean Snobbism. Tokyo: Rat Hole Gallery.

Pavlov, E. & Pavlova, T. (2017). Home Life Book. Kharkiv: Grafprom.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-05-31

Як цитувати

Чех, Н. (2022). Просто граючись: Валера та Наташа Черкашини. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(1), 146–153. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260444

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ